Var på Hornbach i dag og fikk hjelp av en meget dyktig gutt der...tror jeg....

Han sa at gulvgips er totalforbudt.
Han henviste til en plate som heter IVARIT.

Skal være i en vaskerom med sluk = må være tettesjikt.
tretverrligger 30 cc -- sponplate
fliser ikke gulvvarme.

Hva gjelder...

Anders

Tror du kan hoppe over en kompletterende plate helt og holdent. 30 cc + gulvspon er nok, og flytsparkle direkte på det.

Overgangstid
BBV:s krav om at kartongkledde gipsplater ikke
skal brukes i våtrom trer i kraft den
1. juli 2008.
Hvis kartongkledde gipsplater inngår i
konstruksjoner i overgangstiden kreves det
at fuktsikkerhetsprosjektering er gjort eller at
tettesjiktprodusenten har angitt tilstrekkelig dampsperremotstand
for den aktuelle
konstruksjonen. Se BBR 6:5331.

Som Tripod skriver, gulvgipset er tillatt til neste sommer. Men du får fortsatt ikke legge tettesjiktet direkte på platemateriale på gulv (ikke med Ivarit eller noen annen fibersementplate heller), så det smarte er å flytsparkle direkte. Gulvgipset er helt unødvendig.

jon_h skrev:
Som Tripod skriver, gulvgipsen er tillatt frem til neste sommer. Men du får likevel ikke legge tettesjiktet direkte på platekonstruksjon på gulv (ikke med Ivarit eller en annen fibercementplate heller), så det smarte er å flytsparkle direkte. Gulvgipsen er helt unødvendig.
VA ??
Får man ikke legge tettesjiktet direkte på platen?
Hvordan gjør man det da?

(siken jungel...sukk...)

Anders

Man legger det på sparkel, naturligvis.. :)

jon_h skrev:
Man legger det på sparkelen, naturligvis.. :)
Tenker du avrettingsmasse eller kun sparklingen mellom platene?
Har ikke tenkt å avrette i det hele tatt da jeg ikke vil ha fall.
Sluket skal kun være en sikkerhetsventil. .vaskerom.
Sånn er det tenkt:

Lime samt skru gulvgips på sponet. så fjerne skruene.
Casos nye system wetstop med duk over hele gulvet samt mansjett
rundt sluk.

Riktig eller galt?

Hva sier sunn fornuft om å bruke gulvgips under overgangsperioden?
Er det så dårlig eller bare enda en merkelig regel?

Anders

Fall mot sluket må du ha på de overflater som kan bli utsatt for vannsøl. Også i vaskerom.

Problemet med gulvgipset er jo at det er skjøter mellom platene.

Jeg la gulvgips på mitt baderom da jeg var usikker på CC målene på gulvbjelkene. Deretter flytesparkel. Ble litt overkill innser jeg sånn i ettertid.

Uansett er det minst like mye jobb å montere gulvgipsen som å flytesparkle gulvet. Hadde du dessuten tenkt å droppe fallet mot sluket (som er det vanskelige) (dog mot reglene slik jeg tolker dem) så er flytesparklingen superenkel.

Bygganders, jeg tenker flytspackel. Og Tripod har rett i alt som skrives i innlegget ovenfor.

G
Når jeg bygde et nytt baderom så la jeg gulvspon, gulvgips (lot skruene være igjen) og i skjøtene på gulvgipsen så sparklet jeg igjen sprekkene. La heftgrunn og et tettesjikt. På med gulvvarmen (el) avrettingsmasse og når det tørket, samme visa heftgrunn og tettesjikt. Deretter fliser. Joda, overarbeidet men siden jeg ikke kommer under gulvet (uten å grave meg utefra og inn) så tar jeg ingen sjanser. Og så installerte jeg en dusjkabinett. Ulempen med å bruke en masse unødvendige materialer er prisen. Blir så forbasket dyrt.

Overarbeidet, ja kanskje. Og feilaktig.

Det er riktignok en overgangsperiode med gips i våtrom, men regelen er ikke "enda en dum regel". Grunnen til at regelen har kommet er jo at papiret på gipsen er organisk og kan dermed mugne. Så jeg ville ikke ha brukt gips. Om ikke annet så er det en "merit" når/om du senere skal selge huset at gulvet er utført i henhold til disse reglene.

PS. Om jeg ikke husker feil så skal man vel også ha dispensasjon for å bruke papirkledd gips i våtrom.

GR_B skrev:
Når jeg bygde et nytt bad så la jeg gulvspiker, gulvgypsum (lot skruene være igjen) og i skjøtene på gulvgypsumet så sparklet jeg igjen springene. La hefteprimer og et tettsjikt. På med gulvvarmen (el) flytesparkel og når det tørket, samme runde med hefteprimer og tettsjikt. Deretter fliser. Rett nok, overarbeidet men siden jeg ikke kommer under gulvet (uten å grave meg utenfra og inn) så tar jeg ingen sjanser. Og så installerte jeg en dusjkabinett. Ulempen med å bruke en masse unødvendige materialer er prisen. Det blir så innmari dyrt.
da har du jo det som er feil, doble tettsjikter., skruene skal ikke være igjen kan skade tettsjiktet.

MoN skrev:
PS. Om jeg ikke husker feil så skal man vel også ha disspens for å bruke pappkledd gips i våtrom.
Du husker feil. Og det er bare Byggkeramikrådet som forbyr det i sine bransjeregler, som ikke er tvingende. GVKs regler for eksempel, forbyr ikke bruk av kartonggips.

Du husker feil. Og det er bare Byggkeramikrådet som forbyr det i sine bransjeregler, som ikke er bindende. GVKs regler for eksempel, forbyr ikke bruken av kartonggips.
Jeg tror deg, men jeg ville nok fortsatt utføre arbeidet i samsvar med disse reglene.

Jupp, samme her. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.