Morn !

Har en liten fundering, jeg har et sporet spongulv der det skal i gulvvarmeplate og så i med slyngene. Så hadde jeg tenkt å ha gips mellom spongulvet og parketten for å trinnlyddempe mot underetasjen.

For dere som vet, er det en god idé å legge gips mellom eller gjør det ingen forskjell?

Nå har jeg ca 1,5 pall med gips der oppe .. dog ikke gulvgips men fungerer det med vanlig 13mm vegggips eller skal jeg kjøpe gulvgips?

Hvorfor vil du ha gips imellom.??
Det er vel først og fremst hvis du skal legge klinker oppå at det er noen mening med gips - ellers gjør det gulvet unødvendig tregt..

Styx .. for å dempe lydnivået når man går. Min rørlegger sa at det også blir bedre med gulvgips mellom for selve fordelingen av varmen.

Men den hovedsakelige årsaken er å få ned lyden når man går.

Veldig flott Bygganytt, heldig som slipper å lekte opp sporene .. men det har du gjort skete pent. Du må ha hatt tunga rett i munnen når du la på gulvgipsen hvis du skrudde det? Jeg har hørt at man ikke får skru det, eller man får lime og skru, men så må man ta bort skruene ifølge normene.

Hvilken tykkelse har du brukt på gulvgipsen og merket du noen forskjell når du hadde gulvgips mot uten?

Takk!
Jo, jeg både limte og skrudde gulvgipsen og det der med å fjerne skruene stemmer MEN bare i våtrom siden skruene (rent teoretisk) kunne skade tetningslaget.

Gulvgips finnes såvidt jeg vet bare i 13mm. Nei, jeg kan ikke merke noen forskjell siden jeg ikke kan sammenligne før/etter. Jeg bygde jo alt nytt og således ble alt gjort på en gang!

M@ZE skrev:
Du må ha hatt tunga rett i munnen når du la på gulvgipset om du nå skrudde det? Jeg har hørt at man ikke får skru det, eller man får lime og skru, men så må man ta bort skruene ifølge normene.
Det der avhenger av...vet ikke hva du har brukt for sporede sponplater, men om man legger Wirsbo 17 i deres sporede plater sier Wirsbo at man bare skal skru gipsen. Det er i alle fall det svaret som både jeg og en annen her (husker ikke hvem) uavhengig av hverandre har fått fra Wirsbo. Så vet jeg ikke helt hvordan de får det til på våtrom...men i sånne tilfeller anbefaler Wirsbo dobbelt gips for å kunne lage fall, og da hel-limer man vel det øverste laget gips. Men du har rett om tunga - det gjelder å holde styr på hvor man har sløyfene når man skrur!

ByggeNytt .. jo akkurat det gjaldt kun i våtrom at man ikke får ha skruene igjen. Bør vel gå å bruke vanlig vegg gips eller? da jeg har 2 paller sånt allerede oppe på overetasjen så er det enkelt å bruke det såklart.

Visst går det og er målet å "bare" oppnå lydforbedrende egenskaper så er det vel bare å kjøre på.

Dog skal man være klar over at det er stoor forskjell på gulvgips og vegg/takgips! Gulvgipsen er betydelig mer stabil/robust/tyngre etc. Det kreves også spesielle gulvgipsskruer siden "vanlige" ikke fungerer...

Jeg ville som sagt ha et generelt mer stabilt gulv/bjelkelag så da måtte det bli gulvgips!

Der ser man .. da heller det likevel mot å kjøpe Golvgips rett og slett.

Klokt beslut!

Jeg + hantlangaren (bild) skrudde som besatte i noen uker og måtte bruke trykkluft for å kjøle ned skrumaskinene :)
golvgips_smal.jpg

Masooor med skruv, jeg kjørte jo på hele øvre plan = 125 m2!

Aha, jo de er til romtermostatene og det er kabelen til gulvgiverne du ser. Gulvgiveren har nemlig prioritet foran luftgiveren, da kan jeg ha makstemperatur på parketten samt minimumstemperatur på alle stein/keramikk-gulv!

En liten spørsmål bare ByggaNytt, hva brukte du for lim når du limte dine gipsplater? er det virkelig nødvendig å lime?

Noe spesielt jeg bør tenke på .. spesialskrue har jeg forstått, men noe mer man bør tenke på?

Har lagt ut gulvvarmeplaten og slingen i soverommet enn så lenge men ikke mer enn det.

Jeg limte faktisk bare der jeg skulle legge noen form for stein/fliser (gang, kjøkken) og da brukte jeg "klassikeren" PL400. Jeg ville helst ha brukt Ardex S48, men siden kontaktflaten blir ganske liten på grunn av alle gulvvarmeplatene + prisforskjellen og fordi det ikke var et våtrom, ble det PL.

Ja, du skal måle/tegne NØYE på gulvgipsen FØR du skrur av helt åpenbare grunner... ;)

Lykke til!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.