Det gamle huset ble solgt i 2018 og vi reiste i 20 måneder og eier nå et nytt hus med nye bekymringer. To uker før vi fikk nøklene ble det meldt at toalettet i overetasjen lakk vann ned i kjelleren. Bare å rive ut, tørke opp og bygge nytt bad.
Jeg har tenkt å ta opp det gamle tregulvet for å utvide toalettet, og for å legge nye rør og avrette med flytsparkel for gulvvarme.
Nå når jeg har løftet ut toalett og servant og begynt å sage opp tregulvet innser jeg at det ikke finnes noen gulvåser? I stedet er det kassetter, eller lommer med sagflis som jeg støter på.
Mitt spørsmål er; hva slags regelverk er det i en sånn villa? Hvordan er det bygd opp? og hvor finner jeg åser noen steder?
Huset er fra 1960 og en produktbrosjyre over huset sier at det er et Elementhus, fra Mockfjärd med krysslimt tre i gulvene. Eller, de kalles ”golvelement”.
Kan noen hjelpe meg få klarhet i dette, vil ikke bryte opp mer av gulvet før jeg vet at jeg har noe å stå på igjen, men jeg burde ha funnet en ås med CC60 synes jeg. Men ikke?
På det vedlagte bildet er det området WC som jeg skal ta opp gulvet i, men jeg har også revet ut samtlige garderober for å kunne utvide området.
Ikke bryt opp mer gulv!
Det du tror er et tregulv er egentlig den øvre delen av elementene som består av 20mm kryssfinér, masonittplater på høykant og deretter 20mm kryssfinér igjen. Kassettene er fylt med spon. Det finnes ingen bjelker, men kassettene danner selve gulvbjelkelaget.
Om du gjør et søk på forumet finner du en hel del info.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.