Vurderer å bygge en garasje som er 12*7 meter. I andre etasje blir det en leilighet, og da vil spennvidden på gulvet være cirka 7 meter. Hadde da tenkt å ha en bjelke på midten som bæres av stolper med cc mål på 3 meter. Hva skal jeg ha for dimensjon på bjelke og stolper da? Gulvbjelkene er 220*45 og skal tåle 2,0 kN/m[SUP]2.[/SUP]

2 stk sammenspikrede 220 x45 ifølge et gratisprogram på byggbeskrivning.se

Du snakker bärlina eller?

huggan skrev:
Du snakker bæreline eller?
Ja. Stolpene holder med 45x120

Men hvordan fikk du frem bærelinjen. Hvilken utregning brukte du?

Jeg brukte utregningen for å ta opp et hull i en innervegg i et hus, det blir jo samme belastning.

Svaret høres kanskje unødvendig grovt ut, men det skyldes nok dels at gratisprogrammene har en tendens til å ta i litt og at den regner på skjøt på hver stolpe.

Better safe than sorry. funker fint med en 220'45. Glad for at jeg slipper limträbalk bare.

Derimot vil den ha limtrebjelke over hver garasjeåpning.

huggan skrev:
Better safe than sorry. funkar fint med en 220'45. Glad att jag slipper limträbalk bara.
Jeg mener altså 2 stk 220x45 ved siden av hverandre, sammenspikret/skrut som bjelke.

Oi, glemte at du skrev 2n

Er dere enige om pelarlengden? Den påvirker dimensjoneringen.

Kjørte den selv nå og dette ble resultatet:

Bærebjelke: L40c 90*225 Limtre
Stolpe: C14 45*145

Granngubben skrev:
Er dere enige om pelarlengden? Den påvirker dimensjoneringen.

Pelardimensjonen gjelder for normal takhøyde 2400mm, men det kanskje skal være høyere?

Rent estetisk ville jeg valgt kvadratiske stolper f.eks. 95x95

Den er 2400.

Slik kommer det vel til å se ut da.

Byggeskisse som viser en rektangulær ramme av treverk med synlige stendere og bjelker plassert over en grunnplate.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.