Jeg har et eldre hus hvor jeg har fjernet det gamle innergulvet for å bytte isolasjon og deretter tenkte jeg skru lime gulvsponplate oppå. Den gamle bjelkelaget er ekstremt uregelmessig reglet og jeg har takhøyde, så jeg planlegger å skru 45x70 med cc 600 vinkelrett mot det gamle bjelkelaget for å kunne sette gulvsponplatene (da kan jeg både rette gulvet og øke isolasjonen).

Nå til spørsmålet:
- Blir gulvet mer stabilt om bjelkene 45x70 felles inn og skrulimes, eller holder det å lime og skru shims av unit?

• Liker
z_bumbi
  • Laddar…
Du skal iallfall jacke ut i de nye reglene.
Men jeg kanskje forstår feil, blir ikke gulvet veldig høyt?
Kan du forsterke bjelkene samtidig som du regeler og isolerer nedover istedenfor?

Usikker på om jeg forstår. Men de gamle bjelkene bør du ikke kappe i.

Tidligere hadde man vatrat inn gulvet gjennom shimsa på en 2” regel langs med gulvbjelkene og på det lagt et 34 mm tregulv (totalt 85 mm). Min plan er å erstatte dette (jeg har byttet isolasjon også) med 70 mm lekter og 22 mm gulvsponplate (totalt 92 mm) vinkelrett mot gulvbjelkene.

Jeg ser ingen annen mulighet for å kunne få cc60 for gulvsponet og jeg forstår deres synspunkt om ikke å hakke ut i gulvbjelkene, noe som etterlater to valg:
1) Hakke ut 45x70 lekten og skrulim den mot gulvbjelkene. Jeg tror det blir maks 5 mm å hakke ut på noen enkelte.
2) Shimse opp i stedet med unit og også skrulim hele det pakken.

Fant noe som kalles pallningsbrick som virker enkel å bruke, men det går jo ikke å lime. Blir gulvbjelkene 45x70 stabile med pallningsbrickor under og deretter festet i underlaget med skruer?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.