Kan noen her avgjøre om jeg klarer meg på cc 600, eller om jeg må gå på 300 mellom gulvåsene? Og hvilken klasse bør jeg velge? C24?

Spennevidde 4200, bredde 4400. 45x195.
Det kommer til å ligge spontet tregulv på. Stue (kommer ikke til å stå pianoer og safer på)

Gammelt hus, så må ikke oppnå moderne byggestandard. Bare det føles solid!

Tettere c/c gjør at bjelkelaget tåler større last. Derimot påvirker det nedbøyningen mer marginalt. Å begrense nedbøyningen er først og fremst et komfortspørsmål som har betydning for opplevelsen. Med en spennvidde på 4,2 meter er også 45x220 C24 + skrulimt sponplate for spinkelt med hensyn til nedbøyningen. 45x195 er ikke å tenke på. Det finnes noen alternativer. Det enkleste er å bruke limtre. F.eks. 66x225 c/c 600 med skrulimt sponplate. Eller så legger du 90x225 på c/c 1200 og feller inn (med balksko) 45x95c/c 600 på tvers. Da kan du legge spontet tre direkte på bjelkene. Er du nevenyttig kan du lage dine egne H-bjelker i tre av 45x120 C24 ved å skrulime to liggende lekter på en stående. Det blir veldig solid og ikke særlig dyrt.

J justusandersson skrev:
Tettere c/c gjør at bjelkelaget tåler større last. Derimot påvirker det svikten mer marginalt. Å begrense svikten er først og fremst et komfortspørsmål som har betydning for opplevelsen. Med en spennvidde på 4,2 meter er selv 45x220 C24 + skruvlimt sponplate for spinkelt med hensyn til svikten. 45x195 er ikke å tenke på. Det finnes noen alternativer. Det enkleste er å bruke limtre. F.eks. 66x225 c/c 600 med skruvlimt sponplate. Eller så legger du 90x225 på c/c 1200 og feller inn (med bjelkesko) 45x95c/c 600 på tvers. Da kan du legge not og fjær-tre direkte på bjelkene. Er du hendig kan du lage dine egne H-bjelker i tre av 45x120 C24 ved å skruvlime to liggende lekter på en stående. Det blir veldig stødig og ikke særlig dyrt.
Oj da... Gulvet vi nettopp kastet ut var c/c ca 650, og 65x180 lekter. Vi merket ingen svikt.

Hvordan påvirker kortling saken?

Hvorfor kastet dere det da? Det var trolig 3x7 tommer, som nesten var standard en gang. Kortlinger hjelper til med å fordele punktlaster til omkringliggende bjelker slik at svikten reduseres, med marginal effekt om man ikke har veldig mange som er satt med stor presisjon. Derimot øker ikke kortlinger bjelkelagets bæreevne. Jeg synes det er en enklere strategi å forsterke bjelkene enn å bruke kortlinger.

J justusandersson skrev:
Hvorfor kastet dere det da? Det var trolig 3x7 tommer, som nesten var standard en periode. Kortkiler hjelper til med å fordele punktlaster til omkringliggende bjelker slik at svikten minsker, med marginal effekt om man ikke har veldig mange som er satt med stor presisjon. Derimot øker ikke kortkiler bjelkelagets bæreevne. Jeg synes det er en enklere strategi å forsterke bjelkene enn å bruke kortkiler.
Kastet det på grunn av soppangrep og råte. Det er fra 1920 en gang, men en eller annen "stjerne" har gjort om grunnarbeidet og dekket ventilasjonsåpningene.

Syllene er ikke særlig høye, så går jeg for 225 vil de komme ned ganske langt i grunnen.

Å lime H-bjelker av 45x120 høres jo enkelt ut. Men kronglete å sette inn isolasjon på undersiden! Eller legger man dem liggende da, så de blir 135 høye (3x45)?

Og på hvilket c/c legger jeg isf H-bjelken?

De skal ligge som en versal i. Yttermålet blir 120 i bredden og 210 i høyden. Man kan eksperimentere med sammensetningen av delene etter samme prinsipp. Det er bare fantasien som setter grenser. Hvorfor skal du putte inn isolering nedenfra? c/c bestemmes av dimensjonen på gulvplankene. 600 er nok passende hvis du ikke har tenkt å bruke ekstra tykke planker.

• Liker
LyckeboPetter
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.