Hvor mye kan et gulv svikte?

Veggen som omsluttet kjøleskap/fryser ble fjernet. Stenderne hadde ca. 2 mm luft over og under. Det var 9 mm sponplate som holdt stenderne på plass. Kjøleskap/fryser er deretter snudd 90 grader mot klokken, slik at de står langs den gjenværende veggen.
Gulvet i forkant, mellom kjøleskap/fryser, svikter i dag 5 mm, noe som medfører at kjøleskap/fryser nå lener seg pent mot hverandre. Det var en fordypning der også før de nye kjøleskapene/fryseren ble satt på plass. Området er midt i den forrige plasseringen av kjøleskap/fryser.
Har også målt opp stenderne i krypkjelleren, og overraskende nok går det en stender midt over fordypningen +/- 10 cm.

Gulvet består av Kährs-Linneá, under det 18 mm sponplate, stendere isolasjon og krypkjeller.

Hvor mye kan et gulv, en stender svikte?
Er det noe som trenger å utbedres?

Sist redigert:
Hei,

Jeg tror du er i litt feil del av forumet for å få svar på dette spørsmålet.

Til å begynne med gjetter jeg at du forveksler svikt med svakke? Svikt er når gulvet midlertidig bøyer seg ned under belastning. Det finnes en regel for hvor mye et gulv "får" svikte, men det er ikke noe jeg husker i farten. En svakke trenger nødvendigvis ikke å utbedres, men det kan være klokt å tenke over hvorfor den har oppstått. Så lite som 5 mm tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Det kan være så enkelt som at bjelken under har tørket inn litt mer enn de ved siden av.

Når jeg skriver dette, tror jeg at jeg forstår mer hva du mener. Du har kanskje en svakke i ditt undergulv med et parkettgulv oppå som svikter i svakken. Den svakken burde helst ha blitt utbedret før parkettgulvet ble lagt!

Svake er nok riktig ord.
Ved diskusjon med folk utenfor forumet gis svar at det kan være sponplaten som har blitt presset sammen.

Mikael_L
Jeg henger ikke riktig med... Lener gulvet 5mm på 60cm? Isåfall er det jo veldig ille.

Mikael_L skrev:
Jeg henger ikke riktig med...
Heller gulvet 5mm på 60cm? I så fall er det jo veldig ille.
Ja,
på en avstand på 0 -> 120cm, ligger midtpunktet 5mm lavere enn punktene 0cm og 120cm foran/mellom kjøleskap og fryser.

Om du nå kan ta deg ned under krypkjelleren så hadde jeg nok vurdert å stemple opp akkurat den planken som er under svikten og da presse den opp i nivå, hvis det går.
Hvis det går, så tenk på et kapillærbrytende sjikt under stemplet.

//

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.