Hei. Holder på å innrede overetasjen på en låve der vi bor i underetasjen.
Har nå kommet til å avrette gulvet og legge ut sponet. Men da var det nettopp det med sponet. Har akkurat mistet jobben og vil begynne å tenke på utgiftene. Kan jeg bruke noe annet enn akkurat 22mm gulvsponplater som blir billigere? Det er litt under 60 kvm, og jeg har fått pris av en venn som jobber på en større byggevarehandel, ca. 5500 kr for spon. Går det å komme under dette med en annen løsning?
Mvh Daniel
Har nå kommet til å avrette gulvet og legge ut sponet. Men da var det nettopp det med sponet. Har akkurat mistet jobben og vil begynne å tenke på utgiftene. Kan jeg bruke noe annet enn akkurat 22mm gulvsponplater som blir billigere? Det er litt under 60 kvm, og jeg har fått pris av en venn som jobber på en større byggevarehandel, ca. 5500 kr for spon. Går det å komme under dette med en annen løsning?
Mvh Daniel
Hva skal du ha oppå sponet? Alternativet er vel spontede bord. Det koster kanskje litt mer, men på den andre siden duger det jo også som overflatelag i de fleste tilfeller, så du sparer inn kostnaden for laminat/matte/etc.
Jeg tenkte å legge laminat på platene.
Nei dessverre, bor i Göteborgsområdet.useless skrev:
Kikket på Jem&fix og de skal ha 4600kr for spon. Det er såklart bedre, virker som spon er en veldig enkel og lettarbeidet løsning.
Ja, det er vanskelig å slå rent prismessig med sponplater. Den eneste ulempen er vel at man trenger noe oppå. Spuntede gulvbord, typ 22x95-120, burde man kunne få for en drøy hundrelapp kvadraten fra en lokal sag.
Bærer spontet like bra som spon?
Vil jo ikke at det skal føles som sportsgulv å gå på
Vil jo ikke at det skal føles som sportsgulv å gå på
Svaret på spørsmålet har to dimensjoner, både billedlig og på ordentlig
.
Gulvspånplate har en god jevn kvalitet, men et sporadisk tregulv, 22 mm tykt, av rimelig kvalitet burde være like stabilt som gulvspån - mellom bjelkene.
Men så får hele bjelkelaget en kraftig forbedring av svikten med skrulimede gulvspånplater, for da inngår spånplatene i konstruksjonen, det blir liksom en T-bjelke ut av gulvbjelken og spånplaten.
Denne stivheten får man liksom ikke med sporadisk tregulv.
Er det kort spennvidde og ordentlige dimensjoner på bjelkelaget, har man ikke behov og ikke så stor nytte av denne samvirkekonstruksjonen, men begynner bjelkelaget å få en spennvidde rundt 4 meter, så pleier skrulimmet gulvspån være nødvendig for å oppnå akseptabelt lav svikt.
Gulvspånplate har en god jevn kvalitet, men et sporadisk tregulv, 22 mm tykt, av rimelig kvalitet burde være like stabilt som gulvspån - mellom bjelkene.
Men så får hele bjelkelaget en kraftig forbedring av svikten med skrulimede gulvspånplater, for da inngår spånplatene i konstruksjonen, det blir liksom en T-bjelke ut av gulvbjelken og spånplaten.
Denne stivheten får man liksom ikke med sporadisk tregulv.
Er det kort spennvidde og ordentlige dimensjoner på bjelkelaget, har man ikke behov og ikke så stor nytte av denne samvirkekonstruksjonen, men begynner bjelkelaget å få en spennvidde rundt 4 meter, så pleier skrulimmet gulvspån være nødvendig for å oppnå akseptabelt lav svikt.
Klikk her for å svare