Hei,
Vi har et 1,5-etasjers hus på plate. Jeg har merket at gulvet i andre etasje har fått en ås, ikke en stor en, men en liten forhøyning langs andre etasje, rett over en bærende innervegg i første etasje som også er rett langs husets midtlinje.
Hva skyldes dette, og er det noe å bekymre seg over?
Det er trebjelkelag i andre etasje, trolig sponplater og så parkettgulv. Gulvet har ikke skilt seg, men jeg merket forskjellen med vateret. Vi merker ingen andre problemer, som f.eks. trange vinduer eller dører, sprekker, setningsskader.

Tillegg: huset er bygget i 2005. Ingen omfattende renoveringer er gjort, og huset er utseendemessig som det var da det ble bygget i henhold til planløsningen. Det er et Vittjärvhus.

Takk så langt!

Sist redigert:
Det har sannsynligvis ikke blitt en rygg, men bjelkene har i felt sunket noe. Helt normalt, ca 10mm forskjell er ok.

• Liker
gardinstång og 1 annen
  • Laddar…
T
G gardinstång skrev:
Hei,
Vi har et 1,5 plans hus på plate. Jeg har lagt merke til at gulvet i andre etasje har fått en ås, ikke en stor en, men en liten opphøyning langs med andre etasje rett over en bærende innervegg i underetasjen som også er rett langs med husets midt.
Hva skyldes dette, og er det noe å bekymre seg for?
Det er trebjelkelag i andre etasje, sannsynligvis sponplate og så parkettgulv. Gulvet har ikke skilt seg, men jeg merket forskjellen med vateret. Vi merker ingen andre problemer, som for eksempel klemmende vinduer eller dører, sprekker, setninger.

Tillegg: huset er bygget 2005. Ingen omfattende renoveringer er gjort, og huset ser ut som det gjorde da det ble bygget planløsningsmessig. Det er et Vittjärvshus.

Takk så lenge!
Har dere kommet frem til noe mer angående gulvet deres? Har dere åpnet opp og sjekket hvordan det ser ut?

T TessanDoo skrev:
Har dere kommet fram til noe mer ang gulvet deres? Har dere åpnet opp og sjekket hvordan det ser ut?
Hei!
Nei, vi har ikke åpnet opp. Vi holder øye med det og har ikke merket noen "forverring", så vi har kommet fram til at bjelkene sannsynligvis har sunket litt men ikke "kan" der den bærende veggen er.

T
G gardinstång skrev:
Hei!
Nei, vi har ikke åpnet opp. Vi holder øye og har ikke merket noen "forverring", så vi har kommet frem til at bjelkene sannsynligvis har sunket litt men ikke "kan" der den bærende veggen er.
Vi har akkurat samme problem på vårt loft, men såpass at det buler der hver vegg på underetasjen er. Vi har heller ikke sett noen andre forandringer med huset ellers så vi planlegger å åpne opp gulvet på hele loftet og rette dette, med mindre vi finner noe annet som må utbedres da 😱

T TessanDoo skrev:
Vi har akkurat samme problem på vår overetasje, men såpass at det buler der hver vegg i underetasjen er. Vi har heller ikke sett noen andre forandringer med huset ellers så vi planlegger å åpne opp gulvet i hele overetasjen og rette dette, om vi da ikke finner noe annet som må utbedres vil si 😱
Har dere alltid hatt det slik eller har forandringen dukket opp nylig? Er det også et trehus?
Du må gjerne oppdatere hvordan det går senere når dere har åpnet opp. Som den bekymrede sjelen jeg er, bekymrer jeg meg over dette i perioder så det føltes "godt" at flere opplever samme fenomen.

T
G gardinstång skrev:
Har dere alltid hatt det sånn eller har endringen dukket opp i det siste? Er det også et trehus?
Du må gjerne oppdatere hvordan det går når dere har åpnet opp. Som den bekymrede sjelen jeg er, bekymrer jeg meg over dette i perioder, så det føltes "godt" at flere opplever samme fenomen
Huset er bygd på 80-tallet, og vi har bodd her siden 2013. Og japp, det er et trehus. Gulvet har hatt ujevnheter hele tiden, men akkurat nå innbiller jeg meg at det har blitt verre. Men vi har tatt bort en vegg (ikke bærende!) i overetasjen, og vi holder på å renovere der oppe nå, så det er veldig utplukket på møbler. Så siden man nå kan bevege seg/gå over et mye større område enn tidligere, tror jeg det er det som gjør at man opplever at det har blitt verre. Fullmøblert går man jo som rundt problemene, så å si. Og vi har som sagt ikke sett noen andre endringer siden vi flyttet inn.

Jeg kan vel si at også jeg ble "glad" da jeg så innlegget ditt. "Åh, noen flere som har det som oss" 😅
Bekymringen kjenner jeg igjen, man begynner å gruble og innbille seg ting, og til slutt tror man hele huset holder på å rase sammen!
Lover å komme tilbake senere når vi har kommet videre til gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.