Hei, vil dere hjelpe meg der ute?

Jeg skal støpe en grunnsåle som er ca 45 cm bred og 17 cm høy og ca 7 m lang i vinkel i henhold til bildet. Inni skal det fylles opp med makadam og deretter skal det legges stein oppå. Det er for et utekjøkken. Jeg skal støpe grunnsålen på fredag men vil ha litt råd angående armering. Jeg tenkte å legge 3 stk 12 mm jern i midten av sålens tykkelse med jevne mellomrom. Jeg tenkte så å sende opp armering fra sålen som så skal havne i muren. Da muren blir ca 80 cm høy, tenkte jeg å gå opp ca 70 cm fra sålen. Tenkte å ha disse med 50 cm mellomrom, og i en rad i sentrum av sålen. Høres dette tilstrekkelig ut eller hva tror dere?

Er det noen som kan gi et smart råd på hvordan man former muren best måte? Tenkte å bruke forskalingsfiner på utsiden som blir synlig og OSB på innsiden. Deretter dra med rustfrie gjengestenger gjennom begge platene for å holde dem sammen. Sette regel på cc45 cm stående og deretter 3 stk liggende 45x75mm eller finnes det enklere måter? En illustrasjon viser planlegging av et utekjøkkenfundament, med grunnsula 45 cm bred og 17 cm høy, og en murvegg ca 80 cm høy.

Jeg synes du overdriver. Det må være betydelig enklere og billigere å mure grunnmurene med lecasten og deretter pusse på utsiden. Når du murer leca, legger du inn langsgående armering som ligger overlappet i hjørnet. Følg lecafabrikantens anvisninger på det punktet. De utbredte platene som du skal ha som sville trenger normalt ikke armeres med mindre bakken er veldig ustabil. De er jo utsatt for en begrenset last. Hvis du for enhver pris vil ha inn armering kan du ta to 8 mm stenger og plassere dem i overkant og nær ytterkantene og binde dem sammen i hjørnet.

• Liker
Nils82
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.