Hei!
Har plukket ned og satt opp en gammel kakkelovn i vår tilbygging. Mannen som murer den er ikke så lett å kommunisere med eller få fram noen resonement/forklaringer eller lignende fra.
(den gamle typen introverte håndverkere som kan 1 ting - jobben sin -.- )
Over kakkelovnen har snekkerne forberedt en sjakt for skorsteinen med riktig dimensjoner og plassering, så tanken er vel å montere skorsteinen ovenfra. MEN! Hvordan gjør jeg selve tilkoblingen tett?
Det finnes heller ikke så mye plass igjen å jobbe fra, kun så man akkurat får inn hånden og litt til mellom taket og den øverste kransen.
Se vedlagte bilde av toppen av den murede kakkelovnen.
De fleste skorsteinssettene jeg har sett har jo en rund tilkobling for f.eks. ovner, mens den murede som vi har er rektangulær.
Ville gjerne tatt imot hjelp for hvordan jeg skal ta neste steg før vinteren gjør seg altfor påminnet
(kakkelovnen ble murt høsten -23, så den er tørket og klar til å kjøres i gang ellers!)
Gamle kakkelovner kan ha røykanalen murt mot pipa, men normalt sitter det vel en metallstuss som tilkobling slik at det kan bevege seg litt. Kakkelovnmakeren gjør vel jobben ferdig, dvs kobler kakkelovnen til skorsteinen?
Skorsteinen tilkobles bakover, ikke oppover.
Åpne den runde sotluka på toppen og kikk inn med en lommelykt så ser du spjeldet og hvor røyken skal ta veien inn i pipa.
Gamle kakkelovner kan ha røykkanalen murt mot murtoppen men normalt sitter vel en metall-krave som tilkobling slik at det kan bevege seg litt. Kakkelovnmesteren gjør vel jobben ferdig, dvs kobler kakkelovnen mot skorsteinen?
Skorsteinen kobles bakover ikke oppover.
Åpne den runde sotluken øverst og kikk inn med en lommelykt så ser du spjeldet og hvor røyken skal ta veien inn i murtoppen.
Hei!
Kakkelovnmesteren virker måtelig interessert i å gjøre jobben med tilkobling dessverre. Som sagt en noe spesiell herre..
At "skorsteinen kobles bakover og ikke oppover" forstår jeg ikke helt, finnes det noen god grunn til dette?
For øyeblikket har vi en kanal (boks) først skorstein som er plassert rett over vår kakkelovn, kan vel ikke spille noen rolle? Vi har ingen murtopp (akkurat der) da kakkelovnen er satt i en moderne tilbygg av huset. Det vil være en separat skorstein.
Men sette en krave som man da murer rundt for å få det tett og som deretter skal kobles til et "skorsteins-kit" høres ut som planen fremover?
Detat har jeg murt selv når jeg satte opp en rørspis. Her finnes bilder:
[lenke]
Veldig fint gjort og hyggelig tråd!
Så at din plate stakk ut gjennom veggen men gikk glipp av delen om hvordan den er tilkoblet til selve murningen.
Murer man rundt så det blir helt "støtt" og tett? Lurer på hvordan det blir med varmeutvidelse/sprekker osv.
Så at din plåt stakk ut gjennom veggen men gikk glipp av delen om hvordan den er koblet til selve murningen.
Murer man rundt så det blir helt "stumt" og tett? Lurer på hvordan det blir med varmeutvidelse/sprekker osv.
Man klæsjler lerbruk mellom stosen og teglet som kler den. Det er så tett det blir s a s. Tradisjonen sier minst 3 tommer tegel mellom røykrør og utside og lerbruk minst ene siden for tetthet. Slik så det ut i 2015 når jeg nettopp hadde murt tilkoblingen av kakkelovnen. Vi ser inn gjennom sotluken og ser spjeldet til nede høyre og stosen som går rett inn i skorsteinsstokken:
Sannheten er at alle kakkelovner lekker litt etter fyring p g a sprekkene som oppstår fra fyrings- og avkjølingssyklusene. Det inngår s a s. Men tradisjonen er at de skal være tette før man fyrer dem første gang, det er dette som vanligvis testes ved installasjonsbesiktigelsen.
Kakelugnsmakeren virker moderat interessert i å fullføre jobben med tilkobling dessverre. Som sagt en noe spesiell herre..
At "skorsteinen tilkobles bakover og ikke oppover" forstår jeg ikke helt, finnes det noen god grunn til dette? I nåværende situasjon har vi en kanal (boks) først til skorsteinen som er plassert rett ovenfor vår kakelovn, kan vel ikke spille noen rolle? Vi har ingen murpipe (akkurat der) da kakelovnen er satt i en moderne tilbygg av huset. Kommer til å være en separat skorstein.
Men sette en Stos som man da murer rundt for å få det tett som deretter skal tilkobles til et "skorsteins-kit" høres ut som planen fremover?
Tror jeg forstår om det er en tradisjonell kakelugnsmaker som bare gjør tilkoblinger mot murpipe, dvs bakover. Å koble oppover uten "ordentlig" skorstein er ikke "som man pleier å gjøre".
Tradisjonelle kakelovner står foran en murpipe, med en viss avstand, og da går røykanalen bakover, inn i murpipa.
Det skal jo sies at ofte skjer tilkoblingen bakover i vinkel oppover. Man skal egentlig ikke ha en helt horisontal tilkobling som jeg muret, for da avsetter sot og aske seg der. Nå har dette ikke vært et problem i mitt tilfelle (kan jeg si etter daglig fyring siden høsten 2015) men en erfaren kakkelovnmaker ville nok rynke litt på nesen over min amatørisme gjetter jeg.
For å tillate bevegelse uten at det sprekker rundt en stos, brukes vanligvis ildfast garn eller tilsvarende som tetning. Men her bør feieren rådspørres siden de skal godkjenne installasjonen før du får fyre.
Så at din plate stakk ut gjennom veggen men gikk glipp av delen om hvordan den er koblet til selve muren.
Murer man rundt så det blir helt "stumt" og tett? Lurer på hvordan det blir med varmeutvidelse/sprekker osv.
Man kan ha steinull rundt stussen. Altså mellom Stod og tegl eller mur. 1 cm f.eks.
Men stussen er plate, kan bevege seg litt, altså bøyes. Og litt "lekkasje" kan tillates.
En ovn 2 m fra ild til spjeld øker vel ca 2 mm i høyde på 100°.
Så at din plate stakk ut gjennom veggen men gikk glipp av delen om hvordan den kobles til selve muringen.
Man kan ha steinull rundt stosen. Dvs mellom Stod og tegl eller muring. 1 cm f.eks.
Men stosen er av plåt, kan bevege seg litt, dvs bøyas. Og litt ”lekkasje” kan tillates.
En ovn 2 m fra ild til spjeld øker vel ca 2 mm i høyde på 100°.
Claes Sörmland skrev:
Det skal nevnes at ofte skjer tilkoblingen bakover i vinkel oppover. Man skal egentlig ikke ha en helt horisontal tilkobling som jeg murte, for da avsettes sot og aske der. Nå har dette ikke vært et problem i mitt tilfelle (kan jeg si etter daglig fyring siden høsten 2015) men en erfaren kakkelovnsprodusent ville nok sett litt spørrende på min amatørisme antar jeg.
Ja, vinkel oppover er bra. Samtidig vil man gjerne få så stor het høyde som mulig. Det fører til høyt utløp, dvs horisontalt.
1. Vanligvis kobler man skrått oppover/bakover inn i skorsteinen.
I mitt tilfelle mangler skorstein siden kakkelovnen er plassert fritt i en ny tilbygg.
Er det da feil å koble en skorstein rett over, direkte vertikalt ut fra huset?
2. Tetting mellom kakkelovn/skorstein og dermed komme fra det rektangulære tverrsnittet til et rundt tverrsnitt gjøres med en såkalt stos (passende platekonstruksjon) som deretter dekkes med leirmørtel for tetting samt festing (?).
Her kan også en ca 1 cm tykk bit steinull brukes for å tette/jevn ut overflaten fra muringen?
Jeg leste videre litt og blir litt redd/overrasket over at mange ser ut til å anbefale at man tar ned øverste del av ovnen før inngrep som dette gjøres ved renovering på eldre ovner. Kommer jeg til å klare å montere stos og skorstein med det gitte rommet jeg har i dag?
Legger ved bilde for å forsøke å klargjøre min oppsummering ovenfor
1. Vanligvis kobler man skrått oppover/bakover inn i murstock.
I mitt tilfelle mangler murstock da kakkelovnen er oppstilt fritt i en ny tilbygging.
Er det da feil å koble en skorstein rett ovenfor, direkte vertikalt ut fra huset?
2. Tetting mellom kakkelovn/skorstein og dermed komme fra det rektangulære tverrsnittet til et rundt tverrsnitt gjøres med en såkalt stos (passende metallkonstruksjon) som deretter dekkes med leirebruk for tetting og festing (?).
Her kan også en ca 1 cm tykk bit steinull brukes for å tette/jevne ut overflaten fra muringen?
Jeg leste videre litt og blir litt redd/overrasket at mange ser ut til å anbefale at man tar ned den øverste delen av ovnen før inngrep som dette gjøres ved renovering på eldre ovner. Vil jeg klare å montere stos og skorstein med det gitte rommet jeg har i dag?
Legger ved bilde for å prøve å rydde opp i min oppsummering ovenfor
[bilde]
Så her nesten et år senere: Hvordan gikk det? Lurer litt på tilkobling på toppen av en kakkelovn jeg også, så tips og andres erfaringer mottas takknemlig.
Kakkelovnmesteren virker måtelig interessert i å gjøre ferdig jobben med tilkobling dessverre. Som sagt en noe spesiell herre..
At "skorsteinen tilkobles bakover og ikke oppover" forstår jeg ikke helt, finnes det noen god grunn til dette?
For øyeblikket har vi en kanal (boks) først skorstein som er plassert rett over vår kakkelovn, kan vel ikke spille noen rolle? Vi har ingen murstock (akkurat der) siden kakkelovnen er satt i en moderne påbygging av huset. Kommer til å være en separat skorstein.
Men sette en Stos som man da murer rundt for å få det tett som deretter skal tilkobles til et "skorsteins-kit" høres ut som planen fremover?
Det tradisjonelle har vært å mure en skorstein som står på mark/berg. Tunge saker. Da må kakkelovner tilkobles horisontalt.
En kakkelovn bærer aldri skorsteinen ovenfor, men med moderne moduler kan den være ovenfor. Men ikke på. Dvs skorsteinen bæres opp av noe annet enn ovnen.
Da kan man bekvemt renovere ovnen, uten at hele skorsteinen kommer ramlende ned.
Det der kan oppsetteren.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.