Har kjellerprosjekt foran meg! Tanken er å grave, isolere, støpe nytt med vannbåren gulvvarme. Har nå prøvegavd litt nærmest yttervegg og innervegg og innser at veggen slutter ca 150 mm under det eksisterende gulvet. Huset står i jorden uten fundament (?!) Jeg vil jo grave 400 mm og ha 100 mm singel, 200 celleplast, 100 mm betong. Mitt spørsmål er hvordan jeg "sikrer opp veggene mens jeg graver.
Fungerer det med å sette loddrette stempler nærmest veggen og vannrette stempler over rommene??
 
Kjenner til en familie i området som gjorde det der. Han gravde ut kjelleren. Gravde deretter under muren ca 50cm av gangen og støpte ny grunnmur. Hele prosjektet med total utgraving av kjelleren og ny grunnmur tok ca 3 år. Etter 3 år var han fremme ved å støpe nye kjellergulv. Kvelden før betongbilen skulle komme ble kona lei og flyttet ut.
 
litt tragikomisk det der...=) Men jeg vil jo ikke senke gulvet, vil støpe gulvet i samme høyde. Vil bare jobbe sikkert mens man graver.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.