Holder på med å renovere og skulle trenge å få tak i gulvlister som ligner originalet. De er 12mm tykke og 56mm høye. De som finnes på vanlige steder har en annen runding på listen som er mye skarpere enn de gamle. Noen tips?

• Gammel, hvitmalt gulvlist montert mot vegg, viser skader og slitasje ved hjørnet. 12mm tykk og 56mm høy, med avrundet form.
  • Hvit vegglist, 12mm tykk og 56mm høy, med myk runding.
  • Gammel gulvlist mot hvit vegg og parkett, med spor etter renovering.
En stålrubank og sandpapir kommer man langt med.

• Liker
tergo
  • Laddar…
Er du sikker på at listen har den formen, ser neste innpakket ut.

• Liker
Christoffer85
  • Laddar…
12x56 mm er et gammelt standardmål på fotlister som bør ha vært i bruk siden slutten av 1930-tallet. Det tyder på at det ikke er noe hjemmesnekret. Jeg har en formening om at avrundingens radius var større før, men er ikke helt sikker.

T topmount skrev:
ABI trä i Göteborg har denna som er ganske lik

[lenke]

Takk, den der ser veldig lik ut!

T topmount skrev:
Er du sikker på at listen har den formen, ser nesten innpakket ut.
Altså, den der helningen har bare visse lister, men alle jeg har funnet har for skarp avrunding

Denne er lik, men for liten radius på avrundingen
https://www.bauhaus.se/sockel-furu-12x56x2400mm-14817

O ohls skrev:
Takk, den der ser veldig lik ut!
Hei! Fikk du takk i en lignende list. Jeg prøver å finne en list fra 1943 som ser lignende ut som den på det bildet, bare høyere. Når jeg søker på lenken til ABI trä som du fikk tips om. Så finner jeg ikke lenger produktet. Tenkte hvor du fant din list til slutt. Jeg legger opp et bilde av den jeg søker.

• En lys trelist langs en malt vegg og tregulv, med malingflass spredt på gulvet.
  • En hånd holder en gammel list med rød maling og hvit maling som flasser av, sett fra siden i en innendørs setting.
  • Liker
ohls
  • Laddar…
F Funkis-Matte skrev:
Hei! Fikk du takk i en lignende list. Jeg prøver å finne en list fra 1943 som ser lignende ut som den på det bildet, men høyere. Når jeg søker på lenken til ABI trä som du fikk tips på. Så finner jeg ikke lenger produktet. Tenkte hvor du fant din list til slutt. Jeg legger opp et bilde av den jeg søker.
Det endte med at jeg laget listen selv, trengte bare noen meter totalt, høvlet og slipte, men panelochlist.se kunne lage disse listene, dog var det startkostnad på noen tusen.

• Liker
Funkis-Matte
  • Laddar…
O ohls skrev:
Det endte med at jeg gjorde listen selv, trengte bare noen meter totalt, høvlet og slipte, men panelochlist.se kunne lage disse listene, dog var startkostnaden på noen tusen.
Tusen takk! Jeg skal sjekke ut siden du nevnte. Da kan jeg gjøre til hele leiligheten. Eller så gjør jeg som deg og lager den til gangen selv.

O ohls skrev:
Det endte med at jeg gjorde listen selv, trengte bare noen få meter totalt, høvlet og slipte men panelochlist.se kunne lage disse listene dog var det startkostnad på noen tusen.
Brukte du en spesiell høvel eller bare en gammel hederlig?

F Funkis-Matte skrev:
Brukte du en spesiell høvel eller bare en gammeldags en?
Jeg håndhøvlet det og slipte rundingen med sandpapir, men det hadde nok vært lettere med en fres hvis man skulle lage mange. Jeg laget bare en kort bit, og det fungerte greit.

Fant e-posten fra 2020
"
Spesialproduksjon.

Pris ca 3000-4000 kr + moms for stål/oppsettingskostnad per profil, deretter kommer løpemeterpris i tillegg.

Leveringstid ca 2-3 uker

Minimumsbestilling 20 meter.

Prøvebit (ca 10 cm) trengs for tilbud/produksjon.

"

• Elsker
Funkis-Matte
  • Laddar…
O ohls skrev:
Jeg håndhøvlet det og slipte rundingen med sandpapir, men det hadde nok gått lettere med en fres om man skulle lage mange, men jeg laget bare en kort bit og det fungerte ok.

Fant e-posten fra 2020

Spesialproduksjon.

Pris ca 3000-4000 kr + moms for stål/stillaskostnad per profil, deretter kommer løpemeterpris i tillegg.

Leveringstid ca 2-3 uker

Minimum bestilling 20 meter.

Prøvebit (ca 10 cm) trengs for tilbud/produksjon.

OK! Tusen takk! Skal vurdere hvordan jeg skal gjøre det.

abi-trä i Frölunda ordner 30 meter for rundt 3500:- så det kan bli den løsningen. så kjører jeg hele leiligheten på en gang. takk for all hjelp alle!

• Liker
ohls og 2 andre
  • Laddar…
F Funkis-Matte skrev:
abi-trä i Frölunda ordner 30 meter for rundt 3500:- så det blir den løsningen. så kjører jeg hele leiligheten på en gang. takk for all hjelp alle!
Bra at du fant noe som fungerte, håndgjøre 30m er nok litt for mye. Visst med en fres så hadde det sikkert ikke vært et problem men høres verdt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.