Hei!

Holder på med å bore et hull i baderomsveggen for ventilasjon. Når jeg har kommet noen millimeter inn i flisene med hullsagen begynner det å slå gnister. Tør ikke helt å fortsette. Er det meningen at det skal være sånn? Har prøvd å kjøre litt lavere turtall på bormaskinen, men da begynner hullsagen å vingle på grunn av for lavt turtall antagelig.

Er det meningen at det skal være sånn? Hva gjør jeg feil?

Bruker en PRO-FIT Hullsag 105 mm i vanlig flis.

https://www.hornbach.se/shop/PRO-FIT-Halsag-HM-105mm/8783839/artikel-detaljer.html

Er hullsagen virkelig ment for fliser?

De jeg har brukt har vært karbidbelagte og skal kjøres i lav hastighet.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Er det hullsagen virkelig ment for fliser?

De jeg har brukt har vært karbidbelagte og skal kjøres i lav hastighet.
Det er en flisplate på produktets etikett.

Her er fra en annen side:
https://www.toolab.se/produkt/Pro-Fit-halsag-HM-105-mm

Store fordeler ved bruk av "Drill & Drop"-systemet sammen med hullsager "Pro-Fit Multi Purpose"

• Hullsager med hardmetallskjær kan brukes i alle typer tre, gips, lettbetong, murstein samt alle typer keramiske materialer opp til en hardhet på 6.
Er det mulig at denne flisplaten er for hard?

WOLFCRAFT hullsag keramisk diamant Ø 45 mm for vinkelsliper med M14 gjenge, vist i produktvisning. Synd at du kjøpt?
Denne typen hullsag fungerte kanon på hard klinker montert i min billige vinkelsliper

• Liker
frihopper
  • Laddar…
De vanligste/beste hullsagene for keramikk krever vann, og lave omdreininger, har aldri møtt på en hullsag for keramikk som skal gå på høye omdreininger uten vann. Det største problemet pleier å være å komme gjennom emaljen, det kan være slik at hullsagen din allerede er utslitt, derfor begynner den å gnistre.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
De vanligste/beste hullsagene for keramikk krever vann, og lave omdreininger, har aldri kommet over en hullsag for keramikk som skal gå på høye omdreininger uten vann. Det største problemet pleier å være å komme gjennom emaljen, det kan være at hullsagen din allerede er utslitt, derfor begynner den å gnistre.
Se mitt innlegg. Virkelig høy omdreining på en vinkelsliper og ingen vannesøl...

• Liker
twoody og 1 annen
  • Laddar…
Takk for tipsene, alle! Jeg kom meg igjennom til slutt. Pumpet i omganger med så lave omdreininger jeg kunne og sprayet vann på veggen for at ikke gnistene skulle komme til isolasjonen og annet når jeg var igjennom. Det ble et fint hull dog!

Anbefaler ikke helt denne hullsagen som jeg kjøpte, for fremtidige lesere. I tillegg kostet den 600 kr med senterbor.. =).

F FDT skrev:
Se mitt innlegg. Virkelig høyt turtall på en vinkelsliper og ingen blasking med vann..
Takk! Fantes dessverre ikke størrelsen jeg trengte, 105 mm.

Denne hullsagen er ikke beregnet for fliser, kan brukes til å sage i tre, men ganske verdiløs der også.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
T twoody skrev:
Denne hullsagen er ikke ment for fliser, kan kutte i tre, men ganske verdiløs der også.
Jo, merket det. Når jeg kom gjennom flisplaten, var det en plate og så tre. Den brente nesten treet, så jeg byttet til en annen tre-hullsag istedenfor.

Men hva er den bra til da? Litt merkelig markedsføring å skrive at den er ment for tre OG fliser samt andre materialer når den ikke er bra på verken tre eller fliser.

• Liker
twoody
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
De vanligste/beste hullsagene for keramikk krever vann, og lave omdreininger, har aldri kommet over en hullsag for keramikk som skal brukes med høye omdreininger uten vann.
Det største problemet pleier å være å komme gjennom emaljen, det kan være at hullsagen din allerede er utslitt, derfor begynner den å gnistre.
Dette produktet er veldig bra for harde fliser og ingen søl med vann
Tebo granito dry dessverre er de veldig dyre
Blå borkroner for tørrboring av harde fliser og klinker, merket Tebo Granito, sett stående på en hvit overflate.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
F frihopper skrev:
Jo, merket det. Da jeg kom gjennom flisplaten var det en plate og så tre. Den brente nesten treet, så jeg byttet til en annen tre-hullsag i stedet.

Men hva er den god til da? Litt merkelig markedsføring å skrive at den er til for tre OG fliser samt andre materialer når den ikke er bra på i alle fall tre eller fliser.
Nja, i din lenke står det; "Tre, Plast-ALT., Laminat, Gips, Lettbetong, Akryl" ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, i din lenke står det; "Tre, Plast-ALT., Laminat, Gips, Lettbetong, Akryl" ...
står på andre sider:

BESKRIVELSE
En perfekt hullsag for opptak av hull i de fleste materialer. Skjærer mer enn 10 ganger raskere enn tradisjonelle hullsager og har uovertruffen levetid. Skjærer i: tre, sponplater, MDF-plater, laminat, plast, gips, lettbetong, leca, glassfiber samt fliser og steinmateriale opp til en hardhet på 6.

https://bolist.se/produkt/halsag-integ-adap-pro-fit-hm-2/?article=8714757011678

F frihopper skrev:
Jo, merket det. Når jeg kom gjennom fliseplaten var det en plate og så tre. Den brente nesten treet så jeg byttet til en annen tre-hullsag da i stedet.

Men hva er den bra til da? Litt merkelig markedsføring å skrive at den er til for tre OG flis samt andre materialer når den ikke er bra på i alle fall tre eller flis.
Nei, veldig falsk markedsføring på det produktet.
Den funker ganske bra til Leca og lettbetongblokker.

Sist redigert:
  • Liker
frihopper
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
står på andre sider:

BESKRIVELSE
En perfekt hullsag for opptaking av hull i de fleste materialer. Skjærer mer enn 10 ganger raskere enn tradisjonelle hullsager og har en uovertruffen levetid. Skjærer i: tre, sponplater, MDF-plater, laminat, plast, gips, lettbetong, leca, glassfiber samt fliser og steinmateriale opp til en hardhet på 6.

[lenke]
Bolist? I min nærhet var det "COOP Bygg" .. Der var det ingen som visste noe om noe. Det eneste bra med dem var at de byttet sortiment hele tiden og solgte ut det gamle til halv pris...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.