Jeg planlegger å slipe gulvet i en leilighet fra århundreskiftet og tenkte samtidig rette opp gulvlistene. Hvordan kan jeg best utbedre sprekken på 5-7mm som har oppstått mellom sokkel og gulv gjennom årene? For øyeblikket har man valgt å dekke denne sprekken med en skyggelist, noe som ikke er det peneste.
Er det mulig å senke den nedre delen av karmen? Hvordan ville dere ha gjort det? Beste budsjettvalg? best resultat? Tid er jo også en faktor..
Jeg synes skugglisten din er en av de bedre jeg har sett. Hos meg har man helt enkelt bare satt en umalt kvartstaff for å dekke sprekken.
Man kan sikkert senke soklene til ny gulvnivå, men det medfører trolig en del merarbeid, avhengig av hvor lett det er å få løs soklene og hvordan veggen påvirkes av dette samt hvordan det ser ut bak soklene for den veggbiten som kommer fram når soklene senkes.
Sokkelen din ser ut til å bestå av flere deler, kanskje kan man ta av/forlenge den nederste delen uten å påvirke resten av veggen? Kanskje kan man uten å demontere sokkelen passe inn en listdel langs nederst som deretter sparkles og males og dermed blir usynlig, som en forlengelse av nåværende sokkel?
Tredje alternativet er vel som det er nå.
Jeg ville nok undersøkt alternativet med den usynlige listdelen uten demontering først,
Bevar originalet, begynner du å ta løs er risikoen for skade. Har du en bra sag, sag noen 5mm kanskje 1m lange biter, trykk inn i sprekken, så latexfuger på det, ikke bygningsbevaringsmessig riktig men reversibelt. Fylle 7mm med fuge føles litt mye. Budsjettalternativet er å trykke inn en tetningslist el lignende i sprekken og fuge på det...
Så sier mange at man IKKE skal slipe gulvene, at det høvlede og nedtrampede gulvet har en styrke som går tapt hvis man sliper det. Dette har jeg bare lest, ingen erfaring (enda). Et alternativ til den store gulvsliperen er vel å "for hånd" (eller med en liten håndmaskin) bare slipe lakken, ikke ned i treet, og så legge på ny lakk... Ville uansett anbefale at du leser litt om emnet. Gamle hus føles det ofte som det som er bøket med så lite som mulig er best... Men selvfølgelig må man kunne få til fine gulv og sokler. Må også slå et slag for linoljefarge på snekkerting. Det er ikke så komplisert som mange tror, dessuten positivt for helse og miljø...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.