Jeg har måttet rive en del av kjellerveggen (sutterreng) fordi tilbakefyllingen hadde presset den inn en god desimeter. Det er en vegg fra 1947 som bestod av et ytterlag av 5 cm betong og et likt innerlag med 20 cm isolasjon av trekull imellom som isolasjon. Nå skal jeg mure opp 3 m bredt og 2 meter høyt med 25 cm Lecablokker i et første steg for deretter å lage hjørnet og en god meter på den andre veggen i andre steget.
I Webers instruksjoner står det "Glidelag av fundamentpapir eller plate plasseres under murverket for eksempel i kjelleryttervegger for villaer og garasjer" men det innebærer jo at den nye muren ikke vil sitte fast i platen. Er det ikke en risiko for at det samme vil skje igjen når jeg tilbakefyller? Eller vil armeringen holde imot det?

P
Det der bekymret meg også på en suterénvegg, så jeg boret ned armeringsjern i gjennom første varvet Leca, ned i platen og limte med injeksjonsmasse. Trolig mye jobb og penger i sjøen.

Scouten skrev:
Det der bekymret meg også på en suterengvegg, så jeg boret ned armeringsjern gjennom første runde Leca, ned i platen og limte med injekteringsmasse. Trolig mye arbeid og penger i sjøen.
Jeg vurderer et kompromiss der jeg borer ned noen jern i platen men ikke fester dem i lecaen.

Problemet løst etter samtale med byggevarehuset som var på samme spor som meg. Jeg boret ned armeringsjern i platen i de store hullene i de nederste lecablokkene så de (forhåpentligvis) holder mot krefter utenfra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.