Hei,

Skal isolere taket i garasjen, tenkte å bruke vanlig cc30 spikerslag tvers over taksperrene. Men den siste taksperren ved hver gavl sitter jo "på" veggen, så den siste biten spikerslag nærmest hver gavl har jeg ingenting å feste i. Hvordan pleier man å gjøre det?

Takk på forhånd!

Skru fast en regel i veggen, der du kan feste glesen.. ??

Viser med bilde :) En regel i veggen skulle jo synes etter takgipset kom opp? Du tenker som en bærelist?

• Tegning av en trekonstruksjon for en vegg med bjelker og skråstiver, muligens for å sammenligne med en bærlist.
Jeg henger ikke med helt i denne svingen,
Men jeg pleier å sette en lekt på veggen, i nivå med takstolen (hanebjelken), over lektene,
Underside lekt=underside takstol,
Setter man da gipsen under lektene,:) så synes jo ikke lekten..

Ah høres jo praktisk ut. Men jeg har liksom ingen vegg å feste listen i, veggen når jo bare opp til undersiden av takstol..

Jeg går ut og fikser et kort, går fortere enn å tegne fra minnet :)

Nåså .. viser kanskje ikke noe mer enn skissen .. ?

• Takbjelker med metallbeslag i mørkt loftsrom, belyst ovenfra.
Betrakt takstolen som vegg, og spikre bjelken der..

Enkelt er best...

Fast avstanden ut til der glespanelen stopper er halvstor, synes ikke pga perspektivet men takstolen er langt ifra i liv med veggen, der innfelt ordentlig. Sitter i prinsippet på utsiden av veggen. Kronglete :) En regel hjelper altså ikke, jeg må slå regel på regel på regel før det når ut til glespanelen.

Halve regelen på veggen, andre halvparten utenfor,,
Tar du en 70 eller 90 mm, så har du 35 eller 45 igjen å feste lekten i,, holder godt..

Sist redigert:
Ah perfekt. Legger en regel på siden der da.

Neste spørsmål :) Kjøpte endspontet panel, byggselgeren mente man slapp å skjøte på takstol med slik. Har han rett?

Om jeg skulle kle undersiden tak med det, så hadde jeg sørget for at det finnes noe bak skjøtene å spikre i uansett, rett som det er så tørker treverket, og beveger seg og oppfører seg,
Men jeg kan være pirkete og overforsiktig...

Jeg skriver spikre, men jeg skrur heller, Viva la skruvtrekker !!

Sist redigert:
Tusen takk for hjelpen! Gull verdt når man er total byggnybegynner. Går vel for et av følgende tre alternativer, avhengig av om jeg finner en bra regel i virkesbunten eller ikke. Vil gjerne komme videre typ på juledagen og ingen byggevarehus vil være åpne.

Alternativ 1: Skru en ekstra bit glespanel ovenfra på veggen, en bit per riktig glespanellengde

Alternativ 2: som 1, men sikret primært via ytterligere litt glespanel direkte i takstolen bare. Mindre avhengig av bra innfestning ned mot veggen.

Alternativ 3: Som foreslått, en liggende regel av større dimensjoner.

Bare alternativ 3 gir for så vidt riktig godt grep for skruv eller spiker nedenfra.

• Alternativer for takstøtte: 1) Ekstra panel på vegg, 2) Panel i takstol, 3) Solid, liggende regel for godt feste underifra.
Sist redigert:
Hvordan f-n tegner man på datamaskinen? perspektiv dessuten...

Trenger ikke svar på det spørsmålet, det går over hodet mitt uansett...

Jeg gjorde som foreslått allerede, alternativ 3. Jeg tror ikke du trenger så bred regel. Har for meg at jeg selv brukte 28x70.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.