Hei!

Jeg har en vedovn hvor noe hadde kommet ned fra skorstenen og smeltet rundt røkrøret. Det luktet brent plast i hele huset. Jeg mistenker skjærene. Røkrøret var tettet mot skorstenen med steinull. Den ble også tilgriset, så jeg rengjør røret og tenker at jeg bytter ut tetningen. Nå har jeg tilfeldigvis en ball med glassull (isover g3 touch) liggende i garasjen og er ganske lite interessert i en ball med steinull også hvis det kan unngås. Glassullen har EU-klasse A1, men jeg mener at steinull skal ha høyere varmetålighet. Kan jeg bruke glassullen, eller vil jeg starte en brann da?

Bilde av røret før og etter rengjøring.

Røkrør omgitt av smeltet materiale som ser ut som isolasjon, i nærheten av skorsteinsfugen, etter rengjøring for tilsmusset steinull. Bilde av sotet og smusset røkrør inni en skorstein, før rengjøring. Visuelt inntrykk av røyk- og sotavsetninger på røret.

gedi gedi skrev:
Hei!

Jeg har en peisovn der noe hadde kommet ned fra skorsteinen og smeltet rundt røkrøret. Det luktet brent plast i hele huset. Jeg mistenker skjærene. Røkrøret var tettet mot skorsteinen med steinull. Den ble også tilgriset, så jeg rengjør røret og tenker at jeg bytter ut tetningen. Nå tilfeldigvis har jeg en bunt glassull (isover g3 touch) liggende i garasjen og er ganske lite lysten på en bunt steinull også om det kan unngås. Glassullen har EU-klasse A1 men jeg har en følelse av at steinull skal ha høyere varmetoleranse. Kan jeg bruke glassullen eller kommer jeg til å starte en brann sånn?

Bilde av røret før og etter rengjøring.

[bilde] [bilde]
Jeg gjorde det enkle eksperimentet å ta en dott glassull og holde over en lighter. Det brenner jo ikke (akkurat som brannklassen tilsier) men det deformeres. Så blir det tilstrekkelig varmt vil det altså ikke holde tett. Det er grunn god nok til å skaffe riktig steinull i stedet.

• Liker
Ingenjören
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.