4.150 lest ·
6 svar
4k lest
6 svar
Glassrekkverk - laminert eller bare herdet
Hei,
Fikk et tilbud på 56 meter glassrekkverk: 280 tusen. Det vanviddet kan jeg jo så klart ikke gå med på, så da havner vi i situasjonen at vi må tenke kreativt.
Mitt første steg er hvilket glass jeg skal bruke, herdet eller laminert (som er herdet altså). På grunn av fallhøyde osv trengs ikke laminert, men det jeg ikke finner svar på er om laminert også er mer holdbart? Hvis det går i stykker, må jeg jo bytte det uansett, selv om plasten holder glasset sammen så å si.
Noen som vet om laminert glass er mer holdbart ved samme tykkelse som kun herdet glass?
Fikk et tilbud på 56 meter glassrekkverk: 280 tusen. Det vanviddet kan jeg jo så klart ikke gå med på, så da havner vi i situasjonen at vi må tenke kreativt.
Mitt første steg er hvilket glass jeg skal bruke, herdet eller laminert (som er herdet altså). På grunn av fallhøyde osv trengs ikke laminert, men det jeg ikke finner svar på er om laminert også er mer holdbart? Hvis det går i stykker, må jeg jo bytte det uansett, selv om plasten holder glasset sammen så å si.
Noen som vet om laminert glass er mer holdbart ved samme tykkelse som kun herdet glass?
8 mm herdet glass med polert kant koster litt over 700:- /kvmOkarlsson skrev:
Hei,
Fikk et tilbud på 56 meter glassrekkverk: 280 tusen. Det vanviddet kan jeg jo såklart ikke gå med på, og da må vi tenke kreativt.
Mitt første steg er hvilket glass jeg skal bruke, herdet eller laminert (som er herdet altså). På grunn av fallhøyde osv. trengs ikke laminert, men det jeg ikke finner svar på er om laminert også er mer holdbart? Hvis det går i stykker, må jeg jo bytte det uansett, selv om plasten holder sammen glasset så å si.
Noen som vet om laminert glass er mer holdbart ved samme tykkelse som bare herdet glass?
Bør bli rundt 40000 for glasset til rekkverket ditt da.
Høres dyrt ut med 280 tusen.
For laminert glass som er utsatt for vær og vind, er det alltid en risiko for at glassene delaminerer.
Den risikoen slipper man på vanlig herdet glass.
Veldig bra info! Altså at plastfilmen med tiden flaker av glasset? Det vil man jo virkelig unngå.Peter2400 skrev:
Plastfilmen er mellom glassene, så med delaminering mener man at glassene går fra hverandre litt, skitt kommer inn, glasset blir grått typ.Okarlsson skrev:
56m er ingen dårlig avstand men det hørtes dyrt ut - Jeg lette litt rundt da det var tid for 14m på vår veranda og internett var betydelig billigere enn lokale glassmestere. Bare et par mil fra Tokholm falt prisen markant men fortsatt billigere på nettet. Sjekk f.eks. Glasnet og Räckesbutiken.
Edit;
Fant min gamle post fra 2016, Kom til 2 paneler etter funderinger.
”Tilbud på Lamellglass 8,75mm, 8 paneler, 1400x1000:
- Stockholm 25200:-
- Stockholm Forstad 22300:-
- Nynäshamn 16875:-
- Räckesbutiken med fester 16750:-
- Räckesbutiken uten fester 13750:-”
Det lønner seg definitivt å lete litt rundt.
Kjøpte dessuten dusjveggen her hjemme fra Glasnet - Klart billigst og frakt fra Kalmar var ikke noe problem...
Til slutt betalte jeg cirka 14000 for 10 paneler a 1400x1000cm uten fester da jeg freste inn glasset i trykkede stolper av limtre.
Sist redigert:
En enkel 8mm herdet glassplate er mer holdbar enn en 8 mm laminert glassplate helt til den knuser. Ikke-laminert glass blir bare en haug med masse små glassbiter. Laminert sprekker men holder seg likevel sammen. Herdet laminert blir en masse små glassbiter som holdes sammen.
Det er betydelig lettere å rydde opp etter laminert glass om det skulle knuse.
Det er betydelig lettere å rydde opp etter laminert glass om det skulle knuse.
Klikk her for å svare