Nå er det snart tid for å begynne å planlegge for datterens rom i kjelleren, og jeg tenkte å sjekke med dere hva dere anbefaler å gjøre der nede. Forutsetningene er følgende.
Rommet skal bygges i et hjørne i kjelleren, noe som betyr at det vil være to vegger som er yttervegger. På utsiden av disse veggene sitter en platon matte, dog uten isolasjon. Gulvet består av betongplaten. I taket sitter det takpanel i tre.
To nye vegger skal opp, og i en av dem skal det settes inn en dør. Det finnes i dag et kjempestort vannfylt element som er fungerende, kanskje det skal reduseres litt.
Hvordan anbefaler dere at jeg skal bygge opp vegger og gulv? Det er ikke veldig høyt i taket, så jeg vil ikke bygge for mye i høyden hvis jeg ikke må.
Har hatt flytteesker stående der i flere år uten tegn på fukt nedenfra.
Tar imot alle tips og ideer til fremgangsmåte med stor takk.
En liten ting som min bygningskomité gjorde meg oppmerksom på er at for soverom skal man ha to mulige utganger (for brannrisikoen). Regel eller ikke så syntes jeg det var veldig verdt å tenke på, kanskje også for deg?
Soverom i kjelleren er ganske utrivelig synes jeg.. blir nesten alltid litt dårligere luft, iskaldt gulv, dårlig lysinnslipp m.m. Antar at gulvet ikke er isolert heller hvis ikke veggene er det? Kanskje det er verdt å pigge opp og isolere gulvet og også grave på utsiden og legge isolasjon utenfor platonmatten hvis det skal bli et varig soverom. Da går det jo an å legge gulvvarme og valgfritt gulv også uten problem. Men det er jo en del jobb med å støpe plate...
Jeg isolerte en vegg på utsiden av vaskerommet for noen uker siden og det går faktisk raskt å grave om man tar det i etapper.. dvs man fyller igjen etter hvert som man legger dit platene. Jeg gravde omtrent 1,3m dypt så en celleplastplate gikk ned på høyden. Men jeg har leirjord og makadam nærmeste 50 cm mot huset så det var lett å grave og det gikk å grave en smal grøft..
Det går alldeles utmerket å ha soverom i kjeller. Et vindu kan være hyggelig å ha, i det minste om sommerhalvåret. Om vinteren er det uansett mørkt ute på tid som tilbringes i rommet. En stor fordel med kjellersoverom er svalheten om sommeren. Sørg for at det finnes friskluftsventil så det blir ventilert. Ta opp ventilasjonsspalte på undersiden av døren så det ventilerer selv om døren er lukket. Gulvet egner seg som platon + parkett, hvilket gir varme gulv. Du trenger IKKE å pigge opp og isolere. Totalt bortkastet arbeid. Om du skal isolere på utsiden så er det viktigst over bakkenivå. Under bakkenivå så isolerer bakken tilstrekkelig. Ytterveggene kan du male eller tapetsere direkte på puss eller regel (metall eller tre som plastisoleres fra betongen) + gipsplater (dog ingen isolasjon der som kan binde fukt). Det er bra om luften kan sirkulere noe bak platene, dvs ikke tett mot gulv/tak.
Innerveggene er bare å regel opp (metall eller tre) og gipse. Unngå tre direkte mot betonggulv, ha minst plast imellom i så fall.
Om radiatoren har tjent et større område så kan det være en idé å "dele" det på 2 mindre, hvorav ett i soverommet.
En ting til. Sjekk ev radon. Om det er radongrunn så pleier det å være betydelig høyere verdier i kjelleren, hvilket ikke er så hyggelig.
Har gjennomført en lignende jobb selv for ca fem år siden, et soverom til datteren og et til sønnen, begge i kjelleren. Huset bygget -57, med lav takhøyde, uisolerte vegger og gulv, men likevel en tørr kjeller uten "kjellerlukt".
Slik gjorde jeg:
Gulvet i sønnens rom fikk Platonmatte + 14 mm tregulv, ventilerte sokkellister. Hadde takhøyden vært høyere ville jeg også lagt isolasjon, men det ble veldig bra uten, varmt og koselig, tykt tregulv er perfekt for kjellergulv. Glem laminat, det har jeg på kjøkkenet og det blir iskaldt om vinteren, (men det er slitesterkt og derfor bra som kjøkkengulv). Gulvet i sønnens rom er vi veldig fornøyde med!
Gulvet i datterens rom fikk beholde de gamle limte (linoleum?)platene fra -57. Med ny gulvmaling så ble gulvet fint, men usj så kaldt om vinteren. Har lagt på tykke tepper for å kunne gå på gulvet uten å risikere frostskader. Dette rommet føles kaldere og "råere" enn sønnens med Platon+tregulv.
Yttervegger har jeg sparklet og malt, (etter å ha fjernet tykke lag tapet og pusset der det trengtes). Holder i massevis i en tørr kjeller.
Nye innervegger har jeg bygget med stålstendere og dobbelt gips, lydisolert med steinull. Det ble bra!
Tidligere døråpning har jeg murt igjen med Leca og tegl.
Satte inn et nytt varmeelement i sønnens rom, (det gamle var for lite). Jeg synes at det nye elementet i kombinasjon med nye overflater får hele rommet til å se nytt og fint ut.
Har gjennomført en lignende jobb selv for ca fem år siden, et soverom til datteren og et til sønnen, begge i kjelleren. Huset bygget -57, med lav takhøyde, uisolerte vegger og gulv, men likevel en tørr kjeller uten "kjellerlukt".
Slik gjorde jeg:
Gulvet i sønnens rom fikk Platonmatte + 14 mm tregulv, ventilerte gulvlister. Hadde takhøyden vært høyere hadde jeg lagt isolasjon også, men det ble kjempebra uten, varmt og hjemmekoselig, tykt tregulv er perfekt for kjellergulv. Glem laminat, det har jeg på kjøkkenet og det blir iskaldt om vinteren, (men det er slitesterkt og derfor bra som kjøkkengulv). Gulvet i sønnens rom er vi kjempefornøyde med!
Gulvet i datterens rom fikk beholde de gamle limte (linoleum?) flisene fra -57. Med ny gulvmaling ble gulvet pent, men akk så kaldt om vinteren. Har lagt på tykke tepper for å kunne gå på gulvet uten å risikere frostskader. Dette rommet føles kaldere og "råere" enn sønnens med Platon+tregulv.
Yttervegger har jeg sparklet og malt, (etter å ha fjernet tykke lag tapet og pusset der det trengtes). Holder i massevis i en tørr kjeller.
Nye innervegger har jeg bygget med stålstendere og dobbelt gips, lydisolert med steinull. Det ble bra!
Tidligere døråpning har jeg murt igjen med Leca og tegl.
Satte inn et nytt varmeelement i sønnens rom, (det gamle var for lite). Jeg synes at det nye elementet i kombinasjon med nye overflater får hele rommet til å se nytt og fint ut.
Legger ved et par bilder av sønnens rom:
[bilde][bilde]
Flott! Skal gjøre noe lignende - har tenkt å bruke stålstendere og gips også mot yttervegger (føles som det er bedre(?) I et soverom.
Hvordan fungerer det med oppbrettet? Har ikke helt forstått det.
Stilig! Skal gjøre noe lignende - har dog tenkt å bruke stålregler og gips, også mot yttervegger (føles som det er bedre(?) i et soverom.
Hvordan fungerer det med oppbretten? Har ikke helt forstått det.
Takk! Det er nå nesten 18 år senere bildene ble tatt.