Vi er forholdsvis nye huseiere og planlegger nå å gjenopprette et soverom, som de tidligere eierne fjernet da de ønsket større stue. Som nybegynnere på slike byggeprosjekter trenger jeg litt innspill fra dere, om arbeidsprosess og gjennomføring.

Forutsetningene er følgende:
* (Den hittil imaginære) veggens mål er 2,375 m høy og 3,745 m bred.
* På gulvet ligger det parkett (har ikke tenkt å fjerne det i soveromsdelen)
* I taket sitter det huntonittplater
* Ved den ene veggen løper to kobberrør mellom rommenes radiatorer (jeg antar at disse gikk gjennom originalveggens ene stender).
* Veggen kommer til å bli laget med isolering, osb og gips.

Alle guider jeg har lest begynner med å lage rammen av stendere. Det er litt forskjellig om de begynner med tak- og gulvstender og deretter loddrette stendere, eller gulvstender fulgt av loddrette og deretter takstender. Jeg antar at det ikke spiller så stor rolle, men kan ha betydning på grunn av rørene som går langs den ene veggen?

Min tanke med de loddrette stenderne er i alle fall å begynne fra den veggen som ikke har rør, og så cc: 60 cm mot den andre veggen. Men hvordan gjør jeg med den siste biten (6*60 cm = 3,6 m jmfr med 3,745), skal veggstenderen her kortes av over rørene? Eller lage en slags utskjæring?

Der den gamle, fjernede veggen stod, ser det ikke ut til å være trestendere bak de tverrgående veggene der de møtes, altså bare gips. Hvilken festemetode ville dere valgt for innerveggens veggstendere da? Og hvilken festemetode ville dere brukt for takstenderen?

F fohswe skrev:
Min tanke med de loddrette stenderne er i alle fall å begynne fra den veggen som ikke har rør, og deretter cc:a 60 cm bort mot andre veggen. Men hvordan gjør jeg med siste biten (6*60 cm = 3,6 m jmfr med 3,745), skal veggstenderen her kortes av ovenfor rørene? Eller gjøre noe form for utskjæring?
And the door in this wall will be??? Because it solves the problem

S sturnus skrev:
And the door in this wall will be??? Because it solves the problem
Det blir ingen dør i den veggen, og har aldri vært.

F fohswe skrev:
Det blir ingen dørr i den veggen, og har aldri vært.
One plate 90 and 2.5 plates 120, so cc 5x60 + 1x45 + the rest

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.