Hei,

Skal sette gulvlister i helgen og vet ikke om jeg skal gjærsage listene eller ei. Listene er hvite og helt "rette" uten noen som helst profiler, og det normale er vel å ikke gjærsage innerhjørner, men hva blir penest? Hvordan har dere gjort det?

Spikrer jeg listene eller skrur jeg dem? Har OSB bak, så det burde ikke spille noen stor rolle. Kan tenke meg at en hvit dykkert blir penest, men at en hvit skrue er smartest når listen skal fjernes.

//MK
ps. Jeg har ordentlige verktøy for gjærsaging, så det handler ikke om arbeidsinnsats, men om resultat. ds.

Personlig ville jeg tatt og støvet av gersagen!

Har akkurat gjort det hjemme hos meg, synes definitivt at det ser mer profesjonelt ut med gjærsagde hjørner.
//Niax01

• Liker
sailerska
  • Laddar…
Alltid gersaging eller kloss.

Gersåga
Punktum finale

Det finnes ingen snarveier til det perfekte hjørnet...

Men skulle du likevel ha tatt en snarvei et sted så finnes det hvit malerfug...

Gersaga og bruk ikke hvit dykkert, fargen forsvinner når du slår den inn.

Hvit dykkert er det dummeste som finnes, hvorfor male 98% av overflaten på en spiker som sitter i veggen? Vanlig dykkert eller skruer med hvit hode. Bruker du spikerpistol så går spikeren inn og forsvinner i treet. :)

Jeg gjeret og holdt på i de første 2-2 rommene jeg gjorde i huset, men når det var tid for renovering av andre etasje, droppet jeg det og bare kjørte på. Det tar ca 10 min å sette gulvlist i et normalt soverom hvis man hopper over gjæring og bruker dykkertpistol.

Aldri noe man tenker på uansett.

Ytterhjørner gjærer man av estetiske grunner, men innerhjørner kjører man bare rett. Da slipper man å ha en sinnalist stående og gi en utskjelling for å ha kjørt seg fast.

Ingen av de snekkere jeg kjenner gerer innerhjørner om det er vanlige rette gulvlister, de bruker tiden på å forklare taklistene i stedet. Men har man tiden kanskje det er verdt strevet å vinkler innerhjørner? Jeg tror det blir verken bedre eller dårligere.

Gjera innerhjørner på vanlig glatt sokkel må være det mest meningsløse ekstrarbeidet ever...

Apropos gjering så hadde jeg en snekkersvoger som gjæret slik at hans überprofilerte allomgesokkel sluttet ned mot gulvet i hjørnene og så en eller annen ekkel kloss imellom... Frysninger fortsatt når jeg tenker på det...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.