Skal sette litt profilerte gulvlister.
Jeg har en følelse av at jeg har lest man kan la den ene listen være 90 grader og så gjærer man den som kommer vinkelrett imot, stemmer det?
Og hvor mye skal man gjære den da?

Jeg har prøvd å gjære 45 og 45 grader, men jeg får det aldri til å se virkelig pent ut... :(
Håpet at denne måten kanskje er litt mer tilgivende, veldig takknemlig for alle svar.

• Liker
Sundlof81
  • Laddar…
Jeg kanskje er treg, men om den ene er 90 grader - hvordan skal man da dreie den andre? De havner jo da i vinkel mot hverandre. Enden av den ene listen støter vel da i den andre listen?

Vet at man kan gjøre så med hullkærliste (taklist) men forstår ikke hvordan det skal funke med rett list.

• Liker
perolito
  • Laddar…
Listen er typ allmoge, altså har den en profil, så den er ikke glatt på "forsiden" om det var det du mente.
Jeg er like usikker som deg Jenfor, det er derfor jeg spør :o

Det kan være litt vrient å gjære disse. Sørg for at du setter dem opp i saga akkurat slik de vil stå mot veggen og deretter gjærer 45 grader. Allmuesokkelen kan være høyere enn anslaget på saga, og da luter den ved kapping og vinkelen blir feil.

Alternativet er, som naresjo skriver, å la den ene være ukappet, men da må du profilsage den som går mot den ukappede listen, ble ofte gjort før.

Så jeg profilsager listen vinkelrett?

Det burde jeg kunne overleve, har heldigvis bare ETT hjørne, men vil ha det pent.
Har ALDRI lyktes bra med å gjærsage 2 x 45 grader :(

Jeg tror dessverre at 2x45 grader er eneste alternativet.

Ofte pleier det å fungere bra med å figursage den ene sokkelen mot en helt rettskåret sokkel. Den som skal figursages må under alle omstendigheter først gersages i 45 grader. Det pleier jeg gjøre med kapp/gjærsagen med sokkelen på platten mot bordet. Bruk vinklingsfunksjonen i stedet for gjæringsfunksjonen.

Resten har jeg forklart så mange ganger her på forumet.

• Liker
seerikand
  • Laddar…
Kjør til 90% Som mattiasp ved sokling med profil.
Den listen som sages i profil får etter gjæring i 45 grader
en naturlig "markering" å sage etter med stikksagen.

Mvh Putte

Så finnes jo hjørneklossalternativet også.

Og, bli ikke fristet til å bruke latexfog i et dårlig gjæret hjørne. Blir svart og stygt etter en stund.

Kan ikke engang om jeg skulle VILJE bruke latexfug...
listene er i furu (tror ikke det finnes furufarget latex eller???)

Jeg får vel hjem så og prøve, til det blir bra.
Hvor lenge bør jeg ha listene liggende i romtemp før jeg begynner å kappe?
Nå har de ligget i garasjen siden i sommer.

naresjo skrev:
Hvor lenge bør jeg ha listene ligge i romtemp før jeg begynner å kappe?
Nå har de ligget i garasjen siden i sommer.
Det burde holde om du har en normalt temperert og tørr garasje.

Fordelen med å gjøre gjæringene som du beskriver at du vil gjøre er at man kan kappe listene litt lengre enn de skal være så man sikrer seg mot krympingen.

Jeg pleier å legge på ½ promille (½ mm / meter ferdig list)

/V

Sett en planke som er vinkelrett i gjærsagen som støtte for listen, umulig å holde rett og sjekk vinkelen på sagen med egnet måleverktøy. Lykke til!

Er det umalte sokler så kan du grunne dem 1-2 ganger før montering og deretter gjære dem 45 grader og fylle ut eventuell sprekk med latexfug + en passende finger som er dyppet i lunkent vann med noen dråper oppvaskmiddel.

Før du sluttmaler sokkelen på plass kan du sparkle for eventuelle spikerhull med rask snekkersparkel så det ikke synes noe som helst senere om man nå vil stirre ned og granske sitt eget arbeid i fremtiden :)

Latexfug/akryl er det beste som finnes for å trylle bort mindre sprekker og spalter synes jeg selv, men heldigvis velger man jo selv hvordan man vil gjøre det.

Skal du beise, lasere eller ha ubehandlet sokkel kan du jo prøve på mattiasp forslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.