Har akkurat revet ned en gammel trefiberplatevegg som var montert ovenpå en gammel trepanel som var montert på vannrette (sukk) lekter på innsiden av en yttervegg av stein.

Når jeg nå skal montere en innvendig vegg på denne veggen, antar jeg at jeg bør bruke stål (plate?) lekter og deretter sette gips på disse for å unngå fuktvandring fra yttervegg.

Jeg hadde håpet å finne noen stålprofiler med passende hull for gjennomføring av kabler/rør for el, men det synes å være feil fremgangsmåte.

Jeg vil selvsagt minimere den innvendige veggens tykkelse, men samtidig ha plass til el, helst uten å hugge i steinveggen.

Glade tips, anvisninger, "tenk på dette"? :)

Noen som vet en bra måte å trekke strøm gjennom stålstendere? Er det en kjempedårlig idé eller standardprosedyre å bore hull litt større enn dimensjonen på plastrørene og bare trekke dritten rett igjennom?

alle plåtreglar jeg har montert i mitt hus har da hatt ferdige "hull"/el-gjennomføringer med jevne avstander så gjør man en hel vegg så får man dem på samme stedene...perfekte for å trekke flex-slang i...
/
M:)

trojlee skrev:
alle metallstendere jeg har montert i mitt hus har da hatt ferdige "hull"/el-gjennomføringer
Perfekt!

Nå har jeg fått ned den gamle veggen og holder som best på å feie bort all løs puss. Skal forsøke å få ut alle gamle treplugger fra veggen der de gamle lektene satt og deretter støpe igjen gropene med puss (tenkte at det var bedre enn betong om noen noen gang vil ta frem veggen igjen).

Et problem har så klart oppstått:

1) Taket er senket en gang på 60-tallet. Mellomrommet mellom eksisterende vegg (tegel med nytt bad på andre siden) og senket tak er ca 35-40mm. Jeg kommer dermed ikke til å sette en metallregel i det "riktige" taket. Skal jeg sette en tredistanse i det gamle taket så jeg kommer ned i høyde til gipstaket så jeg på den måten får en jevn base å sette metallregelen i? Tenkte å finne en passende stor trelist og sette litt sånn asfaltboardsremse (eller hva det heter) på siden som vender mot badet.

2) Gulvet består av tregulv (som ligger nesten tett mot den gamle veggen), en slags plate (som ligger 2-3cm fra den gamle veggen), og deretter det flytende klikkgulvet jeg selv la inn for noen år siden.
Med andre ord har jeg ikke heller her en jevn base å sette metallreglene i.
Løsningsforslag
2a) Skjære bort nok av gulvet for å få frem 45-50mm gulvflate å feste regelen i. Antar at jeg kan fikse det med sirkelsag med justerbar dybde.
2b) legge distanser mellom det gamle gulvet og metallregelen slik at jeg får den opp i høyde med nåværende gulv og deretter feste.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.