Hei,
Jeg lurer på om det er stor forskjell mellom de, skal skru fast 12m kryssfiner på lekter og lurer på hva slags skruer som trengs.
Har så himla mange gipsskruer til overs, fungerer ikke det??

Kan dere vennligst lenke typen skruer som trengs til 12mm kryssfiner til ca 3cm tykk lekt.

Kommer til å ha gips over kryssfineret senere også...

Takk for alle svar

Forskjellen mellom gipsskruer og sponplateskruer er at førstnevnte har et hode som er mykt avrundet på undersiden. Dette for å unngå at den river i stykker papiret på gipsplatene. Sistnevnte har ofte små riller på undersiden av hodet for at det skal forsenkes ned i platen. Du kan sannsynligvis skru plywood med gipsskruer. Det blir kanskje litt stygt rundt skruhodene, men skal du uansett ha gips på så gjør det vel ingenting.

Omvendt fungerer derimot ikke. Forsøker man å skru gips med sponplateskruer, spiser hodet seg ned gjennom gipsen.

Aha ok, takk for beskrivelsen.

Men hvilken lengde trengs for 12mm plywood inn til bjelkene??
Kan dere lenke så man kan se hvordan disse skruene ellers skal se ut, fra www.byggmax.se

42mm er nok.

OK, tusen takk for deres hjelp.

Kan man bruke treskruer i takkips? Vi skal sette opp takplater som festes med chips. Finner ingen gipsskruer med diameter 2mm. Takk for svar.

Madsel Madsel skrev:
Kan man bruke treskruer i takgips vi skal sette opp takplater som settes opp med chips. Finner ingen gipsskruer med diameter 2mm. Takk for svar.
Men skal ikke skruen treffe glespanel så det er treskruer dere skal ha?

K Kane skrev:
Men skal ikke skruen treffe spikerslag slik at det er treskrue dere skal ha?
Normalt sett bruker man vel gipsskrue når man skrur gips mot spikerslag eller osb/plywood.

Skruvhodene (underside, mot materialet) skiller samt også hvor langt de er gjengede, om jeg ikke husker feil.
Gipsskrue gjenget hele veien til hodet.
Spon/osb ugjenget nærmest hodet samt riller under hodet.

FredrikR FredrikR skrev:
Normalt sett bruker man vel gipsskruer når man skrur gips mot glespanel eller osb/plywood.

Skruhodene (underside, mot materialet) skiller seg samt også hvor langt de er gjenget, om jeg ikke husker feil.
Gipsskruer gjenget hele veien til hodet.
Spon/osb u-gjenget nærmest hodet samt rifler under hodet.
Jeg tolket takplater som takpaneler som skal skrus opp med clips på et gipstak. Jeg ville ikke ha gipstak skrudd med 2 mm skruer.....

Først skal vi skru fast taket med gipsskrue mot trepanel, deretter takplatene mot gipsen. Jeg vet at det blir dobbelt arbeid, men panelen som var satt opp var ikke like tykk, så takplatene vi begynte å skru opp ble ikke bra. Derfor spurte jeg om man kan bruke treskrue til gipsplater da jeg ikke finner gipsskrue som har den diameteren som passer til chipsen.

Madsel Madsel skrev:
Først skal vi skru fast taket med gipsskruer mot trepanel, så takplatene mot gipsen. Vet at det blir dobbelt jobb, men panelen som var satt opp var ikke like tykk, så takplatene vi begynte å skru opp ble ikke bra. Derfor spurte jeg om man kan bruke treskruer til gipsplater da jeg ikke finner gipsskruer som har den diameteren som passer til chipsen.
Chips?

K Kane skrev:
Chips?
Clips? ;)(y)

Madsel Madsel skrev:
Først skal vi skru fast taket med gipsskrue mot trepanel, så takplatene mot gipsen. Vet at det blir dobbelt arbeid, men panelen som var satt opp var ikke jevntjokk, så takplatene vi begynte å skru opp ble ikke bra. Derfor spurte jeg om man kan bruke treskrue til gipsplater da jeg ikke finner gipsskrue som har den diameteren som passer til chipsen.
Skru med treskrue gjennom gipsen opp i spilepanelen.

Takk for rådet men først må gipsen opp. Deretter takplatene skal lete etter lengre treskruer med den diameteren clipsene trenger

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.