P
Hallo!
2 raske spørsmål...

Har akkurat kjøpt en teglvilla som er ny drenert siden i fjor.

Kjelleren er innredet på noen steder, men det er fortsatt noen betongvegger igjen. Spørsmålet er om jeg kan lime opp gipsplater mot betongveggen? Nå mener jeg ikke betongveggen som er ut mot "jorden" men betongveggen som er plassert midt i huset i kjelleren langsmed huset. Jeg håper dere forstår...

Neste spørsmål er av en annen karakter. Rev en vegg i går der hjørnet gikk i en vinkel ut fra veggen, av min nysgjerrighet ble jeg interessert i å se hva som var bak. Det jeg fant var en oppmurt søyle av grå murblokker. Den stikker ut fra betongveggen som sitter mot jorden. Mitt spørsmål er da helt enkelt. Tør jeg slå bort denne bloksøyle? eller er det risiko for at betongveggen gir etter på noe vis? Mursøylen ser ut til å være oppbygget i ettertid.

2 rare spørsmål, men jeg håper at jeg kan få noe interessant svar.

H
1. så hadde ikke jeg gjort. Det finnes en rek. om hvordan man gjør sånn at man får luftcirkulasjon. Vann kan gå opp i denne veggen selv om den finnes midt i rúmmet.
2. du har ingen peis ovenfor på neste plan.

1) Har du et bra miljø i kjelleren, så skal det gå bra. Sett ikke platene på gulvet dog, monter med 2-3 cm til gulv. Fotlisten lar du dekke denne sprekken.

2) Sjekk neste etasje. Det høres ut som en forsterkning av noe slag. Kanskje har du en peis over, eller en nyere vegg. Eller et toalett som med sitt avløp har svekket bjelkelaget nettopp der....

P
Oi, 2 raske svar! Takk for dette! :)

Angående oppmuringen, så er det ingenting rett over av nevneverdig vekt. Det var derfor jeg fant denne oppmuringen merkelig. På overetasjen rett over er det et Soverom/Datarom og ingenting som veier. Badet ligger på den andre siden av huset og peis finnes ikke i overetasjen. Har fått tak i den forrige eieren og han trodde det var for at ikke betongveggen skulle gi etter for massene, men det høres jo rart ut. Noe annet forslag på hva det kan være? Eller skal jeg gå løs med sleggen.

H
Gipsplaten har papir på begge sider, mindre bra mot en vegg i et kjellerrom. I eldre hus la man tjærepapp når man muret opp veggene. I mitt hus er dette plassert ca. 10 cm opp. Under dette nivået hadde jeg aldri plassert organisk materiale. Tjærepappen er nettopp til for at vannet ikke skal vandre oppover ved hjelp av kapillærkreftene.

H
Kan jo ha stått noe tidligere f.eks. et tungt safer eller lignende. Bør være mulig å fjerne den.

P
Kaster opp et bilde på oppmuringen i kveld så kanskje jeg kan få et mer eksakt svar. Vanskelig å si når man ikke ser det kan jeg tenke meg.

P
laddauppbilder.se[/URL][/IMG]

Bildet på det oppmurte

Kanskje jeg skal beskrive også:
Veggen til venstre for de oppmurte blokkene er en betongvegg ut mot "marken"

Sist redigert av en moderator:
P
Et annet spørsmål.... Hvor får man tak i tegninger over huset? Finnes det å få tak i et sted? Kan man kanskje se på den måten om noe er tilbygget av en eller annen grunn.

Altså, dette ser helt sprøtt ut, jeg kan ikke for mitt liv forstå hva den konstruksjonen skal brukes til. Man blir litt mistenksom. Prøver man å skjule noe i dette hjørnet???

Når du sier at det er betongvegg til venstre i bildet, mener du da en lecavegg som er pusset?
Vegen til høyre er bare en opplektet vegg eller?
Har du ordentlig støpt hvelv eller enkelt et trebjelkelag?
Den murede konstruksjonen går vel inn i veggen med en halvstein og er en jordtrykksøyle/
Kontrafor og stabiliserer kjellerveggen den trengs om ikke innerveggene er innmurte vegger i ytterveggen.
Konklusjon: Riv den ikke/MLj

P
Ok, rookie som jeg er, hva er et støpt hvelv? Jeg ser ikke om det er en lecavegg som er pusset eller ikke. Men jeg synes ikke det ser ut som om disse murblokkene sitter inn i veggen med en halvstein. Synes det ser ut som om denne søylen er konstruert i ettertid. Ja, veggen til høyre er oppbygd med stålstendere. Jeg har fått høre at det bodde en murer i huset for 2 eiere siden, og kan han ha hatt noen tanke med denne konstruksjonen i så fall? Skal be om tegninger fra bygningsavdelingen og se om man blir klokere.

Støpt hvelv er det om taket i kjelleren består av betong.
Er det støpt på stedet så er det side-stabilisert av ytterveggen til kjelleren.
Har du kjøpt et hus uten å vite hva det er for bjelkelag?
Hvor lang er veggen som søylen er mot? Hvor høy er marknivået på utsiden?/MLj

P
I så fall er det støpt hvelv da hele taket i kjelleren er i betong.
Veggen som den lener mot er vel ca 12-14 meter lang og løper langs langsiden av huset. Jeg vil tippe at marknivået er 1,70 fra kjellergulvet regnet, veggen er 2,20 høy fra gulv til tak.
Selve oppmurte søylen er bygd 4 meter fra hjørnet av huset.

Man får gratulere til et solid hus med støpt hvelv.
Om det hadde vært en Jordtrykkspelare hadde den trolig vært sentrert på veggen.
Jordtrykket er som størst de første årene etter gjenfylling før massene har satt seg.
Det er farlig å si at du kan rive pilaren uten inspeksjon på stedet, å sjekke konstruksjonstegningen er en god tanke./MLj

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.