Huseier
· Malmö
· 10 innlegg
Hei,
Holder på å bygge vinterhage. Den blir oppvarmet med vannbåren gulvvarme året rundt, isolert tak, glasspartier på to av fire vegger - de andre to er eksisterende teglvegger, altså nåværende yttervegger som vi bygger inn.
Vi har vært litt frem og tilbake om hva vi skal gi disse nyblitte "inner"veggene for overflate og var lenge inne på å kle dem i trepanel men er nå inne på å pusse dem med gipsmørtel, gypsum og antagelig ytterst et tynt lag multipuss i henhold til denne metoden: https://gds.se/vagg/putsa-vagg/putsa-vaggarna-tva-steg-till-slata-vaggar (betalingslink)
Jeg har forsøkt å lese en del men blir ikke riktig klok på om det finnes noen grunn til at det ikke er en god idé. Jeg tenker først og fremst på to grunner; fukt eller varme. Kanskje finnes det flere?
Når det gjelder fukt så er gipsmørtelen bare for innendørs bruk - vinterhagen virker å være en liten gråsone mellom ute og inne men jeg har lest forumtråder om folk som har hatt det i kjeller uten problem så det burde være greit, eller?
Når det gjelder varme finner jeg veldig lite, noen har brukt det på pipe og så, men de blir jo ikke så veldig varme uansett. Vanskelig å forutse riktig nå, men en sommerdag i stekende sol og uten dørene åpne gjetter jeg at vi kommer til å komme opp i ganske høye temperaturer i rommet. Kunne det blitt et problem?
Ville vært meget takknemlig for svar og råd.
Har også en åpnet sekk med Weber gypsum som jeg tror har stått i rundt to år som en håndverker etterlot seg. Tenkte å blande til litt og teste med, men er det dumt? Det står på den at den kan lagres 6 måneder i tørt rom, men jeg har hatt den i min relativt tørre kjeller i antageligvis to år.
Holder på å bygge vinterhage. Den blir oppvarmet med vannbåren gulvvarme året rundt, isolert tak, glasspartier på to av fire vegger - de andre to er eksisterende teglvegger, altså nåværende yttervegger som vi bygger inn.
Vi har vært litt frem og tilbake om hva vi skal gi disse nyblitte "inner"veggene for overflate og var lenge inne på å kle dem i trepanel men er nå inne på å pusse dem med gipsmørtel, gypsum og antagelig ytterst et tynt lag multipuss i henhold til denne metoden: https://gds.se/vagg/putsa-vagg/putsa-vaggarna-tva-steg-till-slata-vaggar (betalingslink)
Jeg har forsøkt å lese en del men blir ikke riktig klok på om det finnes noen grunn til at det ikke er en god idé. Jeg tenker først og fremst på to grunner; fukt eller varme. Kanskje finnes det flere?
Når det gjelder fukt så er gipsmørtelen bare for innendørs bruk - vinterhagen virker å være en liten gråsone mellom ute og inne men jeg har lest forumtråder om folk som har hatt det i kjeller uten problem så det burde være greit, eller?
Når det gjelder varme finner jeg veldig lite, noen har brukt det på pipe og så, men de blir jo ikke så veldig varme uansett. Vanskelig å forutse riktig nå, men en sommerdag i stekende sol og uten dørene åpne gjetter jeg at vi kommer til å komme opp i ganske høye temperaturer i rommet. Kunne det blitt et problem?
Ville vært meget takknemlig for svar og råd.
Har også en åpnet sekk med Weber gypsum som jeg tror har stått i rundt to år som en håndverker etterlot seg. Tenkte å blande til litt og teste med, men er det dumt? Det står på den at den kan lagres 6 måneder i tørt rom, men jeg har hatt den i min relativt tørre kjeller i antageligvis to år.
Er det varmt og tørt året rundt med isolerte vegger fungerer det fint med gips puss. Er det yttervegg uten isolering (lettbetong, tegl, betong) fungerer det ikke.J Johan E Henricson skrev:Hei,
Holder på å bygge uterom. Det blir oppvarmet med vannbåren gulvvarme året rundt, isolert tak, glasspartier på to av fire vegger - de andre to er eksisterende teglvegger, altså nåværende yttervegger som vi bygger inn.
Vi har vært litt frem og tilbake om hva vi skal gi disse nyblitte "inne"veggene for overflate og var lenge inne på å kle dem i trepanel men er nå inne på å pusse dem med gips pussbruk, gypsum og antagelig ytterst et tynt lag multiputs i henhold til denne metoden: [lenke] (betalingslenke)
Jeg har forsøkt å lese på en del men blir ikke helt klok på om det finnes noen grunn til at det ikke er en god idé. Jeg tenker først og fremst på to grunner; fukt eller varme. Kanskje finnes det flere?
Hva gjelder fukt så er gips pussbruket jo bare for innendørs bruk - uterommet ser ut til å være en liten gråsone mellom ute og inne men jeg har lest forumtråder om folk som har hatt det i kjellere uten problemer så det burde være greit eller?
Hva gjelder varme finner jeg veldig lite, noen har brukt det på murstokker og så men de blir jo ikke så himla varme uansett. Vanskelig å forutse riktig nå men på en sommerdag i stekende sol og uten dørene åpne gjetter jeg at vi kommer til å nå ganske høye temperaturer i rommet. Kunne det blitt et problem?
Være veldig takknemlig for svar og råd.
Har også en åpnet sekk med Weber gypsum som jeg tror har stått i rundt to år som en håndverker etterlot seg. Tenkte å blande til litt og teste med men er det dumt? Det står på den at den kan oppbevares 6 måneder i tørt rom men jeg har hatt den i min ganske tørre kjeller i antagelig to år.
Jeg ville ikke brukt gips puss i det hele tatt på yttervegg av steinmateriale, selv om den er isolert, fordi det kan vandre en del fukt ut/inn og da vil gipspussen sprekke eller slippe.
Huseier
· Malmö
· 10 innlegg
Okei. Takk for svar.
Det bør være varmt og tørt året rundt, min bekymring er egentlig at det blir for varmt om sommeren, men da er det kanskje ikke noe å bekymre seg for.
Dette handler om utsiden av det som i dag er (isolerte) yttervegger. Utenpå teglet. Det blir jo i prinsippet innervegger da. Mener du at det kan bli et problem? Hva ville du brukt i stedet i så fall?
Det bør være varmt og tørt året rundt, min bekymring er egentlig at det blir for varmt om sommeren, men da er det kanskje ikke noe å bekymre seg for.
Dette handler om utsiden av det som i dag er (isolerte) yttervegger. Utenpå teglet. Det blir jo i prinsippet innervegger da. Mener du at det kan bli et problem? Hva ville du brukt i stedet i så fall?
Huseier
· Malmö
· 10 innlegg
Klikk her for å svare