A
Etter mye slit med å sette opp gipsplater gjenstår det nå en liten vegg høyde 240 cm, bredde 120 cm som skal få en gipsplate. Denne veggen har både et ytterhjørne og et innerhjørne (det er baksiden på en garderobe fra 1968 som nås fra gangen utenfor). Det ser ut som at det ville bli vanskelig å få denne veggen fin og jevn uten gipsplate (det er sponplate utad nå) og det er ganske stor glipe i innerhjørnet nå.

Som gipsplatene er satt opp nå så har ingen fasete gipsplatekanter blitt satt i hjørnene, uten at gipsplatene har blitt delt for å få en rett kant i hjørnene.

Man kan jo tenke at en gipsplate med standardbredde 120 cm er en perfekt kandidat til denne veggen, men nå kommer vi til det store spørsmålet:

Finnes det gipsplater å kjøpe som ikke har fasete kanter, eller hvordan gjør man når hele bredden på en gipsplate skal brukes? Tar jeg gipsplaten som den er får jeg fasete kanter i både inner- og ytterhjørne. Skal man bryte en hel og fin gipsplate for å få rette kanter i hjørnene? :x

Nå vet jeg heller ikke om det finnes så mye å feste i på midten av denne veggen. Men jeg regner med at det finnes noe regelverk som utgjør stamme for garderoben i det minste ute ved hjørnene.
 
Sist redigert:
Legge platen ned kanskje? Du får skjøten på midten av veggen horisentalt.
 
  • Liker
Allinug
  • Laddar…
Del skiven på langs og sett den venstre biten til høyre og omvendt. Da får du forsenkningene i midten
 
  • Liker
Hellwiz og 4 andre
  • Laddar…
A
Takk for svarene! Det blir vel til å knekke en hel og fin gipsplate som har helt riktig mål for å få den til å passe. 😀
 
  • Liker
Hellwiz og 1 annen
  • Laddar…
Setter metallhjørner og sparkler
 
Har plater uten fasad kant forsvunnet helt?
Har for meg at de finnes på f.eks. byggmax, noe billigere enn med fasad kant
 
A
Jeg har ikke funnet noen plate med rette kanter på ByggMax, bare svensk standard og EU-standard.
 
Hvorfor ikke skru opp platen som den er? Det er jo bare å sparkle igjen fasningen.
 
Det er nesten umulig å få ytterhjørnet pent med den fasade kanten.
 
Poxeman skrev:
Det er nesten umulig å få ytterhjørnet pent med den fasete kanten[/QUOTE

[media]
35 kr og du får et perfekt hjørne å sparkle etter og så tåler hjørnet støt bedre
 
Men hjørnet blir ikke 90 grader
 
Poxeman skrev:
Fast hjørnet blir ikke 90 grader
Ok hva er det for grader på hjørnet ?
 
peternicklas
Du sparkler det som vanlig og så drar du av med 2 sparkelspader samtidig, en sparkelspade på hver side og legger dem oppå hverandre. Du må gjøre det noen ganger før du får til hvordan du skal gjøre det, men så blir det riktig bra.
 
Sett hjørnebeskytter
 
Polos skrev:
Ok hva er det for grader på hjørnet ?
270...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.