Skal skjære ut i denne veggen for å trekke pex til toalettet i andre etasje. Noe som har irritert meg i de 2 årene vi har bodd her, er de forferdelige listene i midten av bildet som skjuler skjøtene av gips mot bjelken (grønt i bilde). Min tanke er om jeg kan legge et lag renoveringsgips oppå dette for å fjerne skjøten? Risikoen for at det sprekker er min tanke siden huset kan bevege seg?
Huset er et trehus, götenehus, bygget i 91, krypkjeller som til ca 70% står på fjell.
De sitter nok der for at forbindelsen på trappen mot vegg og bjelkelag ikke skal synes. Det er nok et 200 mm bjelkelag, eventuelt kan du sette renoveringsgips som går ned over den øvre skjøten til veggen og ikke festes i den nedre delen, da kan det bevege seg om det vil. Men du får en kant nederst som kanskje skal skjules, passende med en list som trykker på platen. Bare en tanke fra meg, du bestemmer selv.
De sitter nok der for at tilkoblingen på trappen mot vegg og bjelkelag ikke skal synes
Det er nok et 200 mm bjelkelag, evt kan du sette renoveringsgips som går ned over den
øvre skjøten til vegg og ikke feste i den nedre delen, da kan det bevege seg om det vil
Men du får en kant nede som skal skjules kanskje, passende med en list som presser på platen
bare en tanke fra meg du bestemmer selv
Du tror at gipse hele veien fra trappen opp til tak risikerer å sprekke?
Tror ikke at du utfordrer noe om du har gips hele veien, det er som vanlige vegger
fra gulv til tak med sparkel mellom dem
Det er i skjøten bjelkelag vegger opp nede som det kunne bevege seg