Hei!

jeg skal snart sette opp et gipstak, og i den ene enden av rommet vil taket avsluttes mot en teglsteinsvegg som er pusset. Ønsket er å ikke ha noen taklist, men spørsmålet er, går det an å gjøre det pent? - og hvordan håndterer man da fugen mellom gipsen og den pussede overflaten? Er det bare sparkel og brettet skjøteremse? (Den pussede veggen skal sparkles helt glatt.)

Takk for svar! :)

Hei! Jo, det går å få det pent om man vil. Er den murte veggen ujevn? Tenkte om du må "profilere" gipsen. Da må du i så fall begynne å gipse fra den andre siden av rommet, så ved nest siste skiverad gjør du markeringer på typ c/c 100, så måler du hva du har fra skivekanten igjen inn til veggen. Deretter tar du skiva som skal monteres opp og måler ut samme c/c mål og så merker du ut målene du hadde igjen inn til veggen på skiva, og skjærer/sager etter markeringene.

Jeg hadde nok gått for enten latex eller silikon som er overmalbar. Tror det er mindre tendens til at det sprekker da.

Tanken er at veggen skal bli jevn før taket skal på, men derimot er den buet (rund trapp på andre siden av veggen, så en del av den er en nisje), så det blir noen form for måling som du sier.

Sjysst, da vet jeg hvordan jeg går fram. Mange takk!

• Liker
Snickarkirre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.