7.523 lest ·
16 svar
8k lest
16 svar
Gipse vegg, men trenger lekter?
Skal gipse en vegg etter følgene av trappmontering til soveloftet.
Vil altså ikke bokse inn de horisontale bjelkene som en kasse, men det skal bli en glatt vegg.
Hadde tenkt å sette gli på veggen for å komme i samme nivå som bjelkene, men da håndverkerne har skåret hull i den eksisterende gipsveggen, stikker bjelkene ut 45-13 = 32mm og vanlig gli er 28mm.
4mm høydeforskjell føles litt mye...
Noen som vet om noe annet standard virke man kan bruke som er 32mm eller skal man gjøre det vanskelige og skru fast en bit masonitremsor på vanlig gli for å komme opp til ~31,2mm (28 + 3,2mm)?
Om man nå skal gli, skal jeg ha stående eller liggende gipsplater (gli stående eller liggende)? Veggbredden er 184cm.
En annen grunn til å bygge det ut er også for å forenkle elektrisk trekking til diverse lamper vi skal ha på den veggen for å belyse trappen nedenfor.
Vil altså ikke bokse inn de horisontale bjelkene som en kasse, men det skal bli en glatt vegg.
Hadde tenkt å sette gli på veggen for å komme i samme nivå som bjelkene, men da håndverkerne har skåret hull i den eksisterende gipsveggen, stikker bjelkene ut 45-13 = 32mm og vanlig gli er 28mm.
4mm høydeforskjell føles litt mye...
Noen som vet om noe annet standard virke man kan bruke som er 32mm eller skal man gjøre det vanskelige og skru fast en bit masonitremsor på vanlig gli for å komme opp til ~31,2mm (28 + 3,2mm)?
Om man nå skal gli, skal jeg ha stående eller liggende gipsplater (gli stående eller liggende)? Veggbredden er 184cm.
En annen grunn til å bygge det ut er også for å forenkle elektrisk trekking til diverse lamper vi skal ha på den veggen for å belyse trappen nedenfor.
Noe standardvirke som er 32 mm vet jeg ikke om det finnes, har i alle fall aldri sett det. Men hvis det ikke er så mye du trenger, kan du kjøpe 34*70 og hvis du deretter har tilgang til en planhøvel, høvle det ned til 32*70. Et annet alternativ som du var inne på er jo å spikre på noe på lekterne, men da kan du jo f.eks kjøpe 22*145 panel og sprekke på midten og så en 12 mm plywood eller sponplate bak så får du underlag for å kunne skru i uten å plugge.
Jeg hadde revet ned eksisterende gips, regulert 45x45 liggende, da får man også plass til elbokser.
Deretter plate gipsen liggende for å bare få horisontale skjøter.
Deretter plate gipsen liggende for å bare få horisontale skjøter.
Stort takk for svar!
Helst av alt hadde jeg gjerne revet ned all eksisterende gips ifølge pbengtsson's innlegg. Dessverre er jeg litt lat når det kommer til denne veggen.. :s
Lurer på om det ikke blir raskest å slenge på mdf på eksisterende lekter, glese med 34x70 og liggende plater, får nok bli det... Men først sjekke med den lille byggevareforhandleren...
Helst av alt hadde jeg gjerne revet ned all eksisterende gips ifølge pbengtsson's innlegg. Dessverre er jeg litt lat når det kommer til denne veggen.. :s
Lurer på om det ikke blir raskest å slenge på mdf på eksisterende lekter, glese med 34x70 og liggende plater, får nok bli det... Men først sjekke med den lille byggevareforhandleren...
Jeg ville nok kløyvd ned 45x70 reglar til 32x70 i min bygg/kløyv-sag, da det ikke dreier seg om så mange løpemeter. Ellers ville jeg kjørt med 28x70 gles + masonite.
Jeg ville satt gles og gips stående ...
... om jeg ikke mistenker at eltrekkene kommer til å gå mest horisontalt, ... eller at jeg ville mistenkt at horisontal gles ville lette festing av noe på veggen (som jeg vet allerede nå). Med liggende gles finnes det jo muligheten for å sette cc300 eller cc400, men det skal vel ikke trenges på en vegg.
Jeg ville satt gles og gips stående ...
... om jeg ikke mistenker at eltrekkene kommer til å gå mest horisontalt, ... eller at jeg ville mistenkt at horisontal gles ville lette festing av noe på veggen (som jeg vet allerede nå). Med liggende gles finnes det jo muligheten for å sette cc300 eller cc400, men det skal vel ikke trenges på en vegg.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 innlegg
Jeg liker når det finnes noe bak gipsen, sett 22 mm virke og en OSB + gips.
Da går det an å sette opp belysningen uten at den faller ned.
Protte
Da går det an å sette opp belysningen uten at den faller ned.
Protte
Å kløyve opp et titalls lekter tar jo ikke mer enn 15-20 minutter. Så merkostnaden fra trelastlageret burde ikke bli mer enn 100-200 sek. Har du kjøpt mye fra dem før, er det nok ikke usannsynlig at de gjør det kostnadsfritt.
Men å kløyve en 45x70 midt i for å minimere svinn er ikke å anbefale hvis det er finarbeid som på en innervegg, har gjort det og de blir ikke like tykke/tynne uansett hvor smart man har regnet. Kløyv i stedet første på 32, så kan man kløyve av 0,5-1mm på neste hvis bladet er smalt.
Men å kløyve en 45x70 midt i for å minimere svinn er ikke å anbefale hvis det er finarbeid som på en innervegg, har gjort det og de blir ikke like tykke/tynne uansett hvor smart man har regnet. Kløyv i stedet første på 32, så kan man kløyve av 0,5-1mm på neste hvis bladet er smalt.
Njae, feste gips på 45 er ikke moro i det hele tatt. Ikke rukket lille bygghandleren i dag, så jeg får ta det i morgen, skal sjekke om de kan sage til noe. Det er jo som sagt ikke store penger...
Belysningen som skal opp er små veggmonterte spotter, holder nok godt med gipsanker el.lign...
Belysningen som skal opp er små veggmonterte spotter, holder nok godt med gipsanker el.lign...
Avstand til kant 10-15 mm
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/m_partitions/boards/skruvavstaand.html
Og jeg er så dårlig på å sikte ... :blushing:
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/m_partitions/boards/skruvavstaand.html
Og jeg er så dårlig på å sikte ... :blushing: