Hei!
Jeg skal gipse et rom som ikke har cc45 på stenderne, det er blandet med cc33 -> cc48.
Det sitter allerede 10mm masonitt festet på veggen i eksisterende stendere, og jeg skal nå komplettere med 13mm gips. Noen tanker...
Forslag 1
Skal jeg skjære gipsen så jeg alltid slutter CC i stender? Kjennes som det blir mye avfall.
Forslag 2
Skal jeg skru i hver stender og deretter sette metallbånd ved hver gipsskjøt? Tror dere dette er nok med tanke på den underliggende masonitten?
Forslag 3
Ditt tips til meg....?
/Mattias
Jeg skal gipse et rom som ikke har cc45 på stenderne, det er blandet med cc33 -> cc48.
Det sitter allerede 10mm masonitt festet på veggen i eksisterende stendere, og jeg skal nå komplettere med 13mm gips. Noen tanker...
Forslag 1
Skal jeg skjære gipsen så jeg alltid slutter CC i stender? Kjennes som det blir mye avfall.
Forslag 2
Skal jeg skru i hver stender og deretter sette metallbånd ved hver gipsskjøt? Tror dere dette er nok med tanke på den underliggende masonitten?
Forslag 3
Ditt tips til meg....?
/Mattias
Jeg har vegger med tretex, jeg har banket på gipsen uten å direkte ta hensyn til plassen til lektene. Sitter utmerket. Forrige eieren hadde til og med gjort det samme på badet og flislagt. Fungerte fint fra 1992 til jeg rev det nå for to år siden.
Men om du har tretex har du virkelig stendere da? Er det ikke plankvegg bak?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
10 mm masonit er nesten like bra som OSB/plywood.
Sett hele gipsplater og skru mot stenderne og i kanten på gipsen.
Protte
Sett hele gipsplater og skru mot stenderne og i kanten på gipsen.
Protte
Fast masonitt (og tretex) blir jo mer ødelagt av en skrue enn hva osb eller plyfa gjør. Mange har problemer med å skru gips i tretex da den revner av skruen og etterlater et hull under gipsen som gipsen så trykkes ned i og går i stykker. Jeg hadde som nevnt fjernet masonitten (isolert for lyd hvis det ikke finnes) og deretter slått på osb+gips. Det tar jo omtrent like lang tid som å holde på å måle ut hva hver regel er, skjære gips, masse ikke nedsenkede skjøter som skal sparkles osv. Er det 10 mm tykk masonitt så går det vel an å vurdere, men min erfaring er at skruene likevel ødelegger disse og man får ikke noe grep med skruen. I så fall tror jeg at lime er bedre.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Du kan ikke sammenligne 10 mm byggboard med treetex på samme dag.
dra noen skruer i en OSB, det fliser ut en del på baksiden der også.
TS, sett helskiver og skru både ved stenderne og kanten på gipsen.
Protte
dra noen skruer i en OSB, det fliser ut en del på baksiden der også.
TS, sett helskiver og skru både ved stenderne og kanten på gipsen.
Protte
Klikk her for å svare