Skal gipse vegger og tak i et soverom og har begynt å tenke på hvordan jeg skal gjøre der gipsen "møtes" i vinkler. Skal man prøve å skjære sidene i vinkel der de møtes eller hvordan går man frem?
Gyprockvegger og skrått tretak i et soverom. Detalj av hvor vegg og tak møter hverandre, fokus på vinkelen der gips skal kuttes og festes.

Jeg pleier å gjøre taket først om man skal rette senke eller hva man nå gjør.
fase platen litt så det går glatt inn mot veggen, deretter tar jeg skråtaket og skjærer med kniven bare, nesten 45 grader mot taket (trenger ikke så mye men det er kjedelig å gjøre om.) og etter det setter jeg veggen og gjør det samme der.
Altså prøver ikke å lage 2 vinkler som skal møtes, bare en vinkel som tar alt.
Avhengig av hvordan det ser ut så sparkler jeg det med gipssparkel om man trenger å fylle ut et sted.
Eventuell strimmel og vanlig sparkel eller myk fugemasse etter det, man risikerer jo alltid litt sprekk der så man må gjette på hva man tror er best. Hjemme har jeg brukt strimmel og det ser ut til å holde bra så langt.....

• Liker
Frejar01 og 2 andre
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Jeg pleier å gjøre taket først om man skal rette senke eller hva man nå gjør. Fase plata litt så det går smutt inn mot veggen, deretter tar jeg skråtaket og skrape med kniven bare, nesten 45 grader mot taket (trengs jo ikke så mye men det er kjedelig å gjøre om.) og etter det setter jeg veggen og gjør det samme der. Altså prøver jeg ikke å gjøre 2 vinkler som skal møtes, men bare en vinkel som tar alt. Avhengig av hvordan det ser ut så sparkler jeg det med gipssparkel om man trenger å fylle ut et sted. Eventuelt remse og vanlig sparkel eller mykfuge etter det, man risikerer jo alltid at det sprekker litt der så man får ta en sjanse på hva man tror er best. Hjemme har jeg kjørt med remse og det virker se bra ut enn så lenge.....
Høres ut som en god fremgangsmåte, prøver og gjør det samme. Har tidligere brukt mykfuge med godt resultat mellom gips i tak og vegg så kjører på det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.