5.051 lest ·
14 svar
5k lest
14 svar
Gipse og sparkel skjøter, en gang for alle!
Har lett meg gal på emnet, det kan tillegges at jeg egentlig aldri har gipset før, kjøpte hus i vinter.
Å få skjøter uten forsenkninger er umulig i visse tilfeller.
Noen filmer på tuben sier papirremse til tross for dette og bredsparkle, en snekkerkompis sier nei nei, kjør med latexfug og sparkle, hva er egentlig "riktig" for å unngå sprekker på disse skjøtene?
Jeg har montert renoveringsgips 6mm på tretex med flere lag tapet for å få en god og ny overflate å kunne male, huset er en tømmerhytte fra 1914 så de beveger seg jo en del.
Blir gal snart, og en liten redegjørelse ville vært fint før kveldens sparkeløkt!
Å få skjøter uten forsenkninger er umulig i visse tilfeller.
Noen filmer på tuben sier papirremse til tross for dette og bredsparkle, en snekkerkompis sier nei nei, kjør med latexfug og sparkle, hva er egentlig "riktig" for å unngå sprekker på disse skjøtene?
Jeg har montert renoveringsgips 6mm på tretex med flere lag tapet for å få en god og ny overflate å kunne male, huset er en tømmerhytte fra 1914 så de beveger seg jo en del.
Blir gal snart, og en liten redegjørelse ville vært fint før kveldens sparkeløkt!
Bor også i hus med tømmerstamme, og "nyere" del med stående plankvegg. Har både satt rep gips på tretex og vanlig gips på plankvegg og gjennomgående brukt papirremse som "limes" i første runde sparkel med en runde sparkel til, deretter cover tapet med forskjøvne skjøter (skjøt midt på gipsplaten). Veggene er både malte og tapetserte og så langt (les 3-4 år) er det bare over 3 døråpninger at jeg kan se mindre sprekker hvor jeg har måttet forbedre.
Personlig liker jeg covertapeten (noen sier sparkel på rull) for den gir en god og glatt overflate, kan oppfattes som både belte og bukseseler, men som du skriver så beveger et lafte- og trehus seg en hel del ...
Personlig liker jeg covertapeten (noen sier sparkel på rull) for den gir en god og glatt overflate, kan oppfattes som både belte og bukseseler, men som du skriver så beveger et lafte- og trehus seg en hel del ...
Takk for infoen! Alltid bra å høre fra flere kilder. Hvor kjøper man billigst/best slik tapet? Var inne på det tidligere men så leste jeg at den ikke var så tilgivende som man kanskje ønsker med ujevnheter så det ble ren gips i stedet. Hvordan blir sånn når man maler på den i skjøtene?Mazen skrev:
Bor også i hus med tømmerstue, og "nyere" del med stående plankvegg. Har både satt rep gips på tretex og vanlig gips på plankvegg og gjennomgående brukt papirremse som "limes" i første runde sparkel med en runde sparkel til, deretter cover tapet med forskjøvne skjøter (skjøt midt på gipsplaten). Veggene er både malt og tapetsert, og så langt (les 3-4 år) er det bare over 3 dørhull at jeg kan se mindre sprekker der jeg har fått fikse på.
Personlig liker jeg covertapeten (noen sier sparkel på rull) for den gir en bra og glatt overflate, kan virke som både belte og bukseseler, men som du skriver så beveger en tømmer- og trebygning seg en god del ..
Jeg har kjøpt både på Colorama og Bauhaus og den er ikke billig i sammenligning på en bøtte sparkel.
Men er betydelig enklere å bruke..
Nja, så mange ujevnheter tar den ikke, mer enn mindre riper og eventuelle skruehull, men det går å fjerne strukturen fra for eksempel en vevtapet, best er å bruke en spade i hardplast og ikke den myke du bruker ved vanlig tapetsering for da strekker man ut tapeten over ujevnheter.
Er man bare nøye og ikke sparer på lim, så synes skjøtene i prinsippet ikke i det hele tatt når du maler på den. Du setter den kant i kant.
Nja, så mange ujevnheter tar den ikke, mer enn mindre riper og eventuelle skruehull, men det går å fjerne strukturen fra for eksempel en vevtapet, best er å bruke en spade i hardplast og ikke den myke du bruker ved vanlig tapetsering for da strekker man ut tapeten over ujevnheter.
Er man bare nøye og ikke sparer på lim, så synes skjøtene i prinsippet ikke i det hele tatt når du maler på den. Du setter den kant i kant.
Men hva er årsaken til at man setter slik tapet på en helt ny frisk gips og sparklet vegg? For å få bukt med alle eventuelle sprekkdannelser i remsene?Mazen skrev:
Jeg har kjøpt både på Colorama og Bauhaus og den er ikke billig i sammenligning med en bøtte sparkel.
Nja så mange ujevnheter tar den ikke, mer enn mindre riper og evt skruhull, men det går an å fjerne strukturen fra for eksempel en vevd tapet, best er å bruke en spade i hardplast og ikke den myke du bruker ved vanlig tapetsering for da strekker man ut tapeten over ujevnheter.
Er man bare nøye og ikke sparer på limet så er skjøtene i prinsippet ikke synlige når du maler på den. Du setter den kant i kant.
Det var en lang og slitsom dag, litt stiv i ryggen i dag mildt sagt. Men burde lære seg å håndtere en spade med venstregrep, jeg prøvde men halvparten av sanden kom utenfor tombolan hver gang. 
Men jeg ble ferdig til slutt. For den som kommer og leter etter lignende informasjon i fremtiden kan jeg oppsummere:
* Jeg begynte med vann og pukk for å vaske tombolan etter forrige kjøring, sjekket at ingen klumper satt fast.
* Så hadde jeg i sement.
* Så mer vann til det ikke lenger var noe tørr sement igjen, bare en tykk grøt eller leire.
* Deretter sand, jeg hadde ganske fuktig sand og den gjorde ikke så stor forskjell på konsistensen. Jeg hadde kanskje i 2/3 av sanden, lot den gå et minutt til det var bra grøt-konsistens igjen, og så i med resten.
Var det deretter for tørt (en stor klump som ikke ble blandet) måtte jeg helle i mer vann. Ble det for løst tok jeg litt mer sement og sand på måfå.
Oppskriften var altså ikke så nøye som jeg trodde men mest en pekepinn om hvor jeg skulle begynne. Bra lærdom!
Men jeg ble ferdig til slutt. For den som kommer og leter etter lignende informasjon i fremtiden kan jeg oppsummere:
* Jeg begynte med vann og pukk for å vaske tombolan etter forrige kjøring, sjekket at ingen klumper satt fast.
* Så hadde jeg i sement.
* Så mer vann til det ikke lenger var noe tørr sement igjen, bare en tykk grøt eller leire.
* Deretter sand, jeg hadde ganske fuktig sand og den gjorde ikke så stor forskjell på konsistensen. Jeg hadde kanskje i 2/3 av sanden, lot den gå et minutt til det var bra grøt-konsistens igjen, og så i med resten.
Var det deretter for tørt (en stor klump som ikke ble blandet) måtte jeg helle i mer vann. Ble det for løst tok jeg litt mer sement og sand på måfå.
Oppskriften var altså ikke så nøye som jeg trodde men mest en pekepinn om hvor jeg skulle begynne. Bra lærdom!
Ahh, ok, det er altså SÅ man gipsar og sparklar skjøter! Då vet jegAndreas Lundgren skrev:
Det var en langt og slitsom dag, litt stiv i ryggen i dag mildt sagt. Men burde lære seg å håndtere en spade med venstregrep, jeg prøvde men halve sanden kom utenfor tombolaen hver gang.
Men jeg ble ferdig til slutt. For den som kommer og leter etter lignende informasjon i framtiden kan jeg oppsummere:
* Jeg begynte med vann og pukk for å vaske tombolaen siden forrige kjøring, sjekket at ingen klumper satt fast.
* Så hadde jeg i sement.
* Etter det sand, jeg hadde ganske fuktig sand og den gjorde ikke så stor forskjell på konsistensen. Jeg hadde kanskje i 2/3 av sanden, lot den gå ett minutt til det var bra grøt-konsistens igjen, og så i med resten.
Var det så for tørt (en stor klump som ikke ble blandet) var jeg nødt til å ha i mer vann. Ble det for løst tok jeg litt mer sement og sand på måfå.
Oppskriften var altså ikke så nøye som jeg trodde, bare en pekepinn om hvor jeg skulle begynne. Bra lærdom!
Den posten havnet vel litt feil, hva?
Ja og for å styrke opp mot bevegelsene i tre/tømmerveggen og at jeg personlig synes overflaten blir "mykere" mot en ren gips. Deretter så lykkes man ikke alltid med å få til alle skruehodene helt hundreR rudeez skrev:
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 439 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.439 innlegg
At et hus med tømmervegger beveger seg etter årstidene = ja
Sette 6 mm gips på trefiberplate = nja!
Kjør med 13 mm gips i stedet, mer stabil mot bevegelser fra både tømmervegg og trefiberplate.
Når du bruker papirremse i gips skøyter du først ut platesparkelen (med en liten grøft), deretter trykker du remsen på plass med samme sparkel (uten platesparkel på), når remsen er på plass, på med mer platesparkel.
Øvelse gjør mester
https://www.tapethandeln.se/sv/arti...MI-sb6_d293gIVAaWaCh0DQQofEAYYASABEgJr9_D_BwE
Eneste sparkel som er ok til dette arbeidet.
Sette 6 mm gips på trefiberplate = nja!
Kjør med 13 mm gips i stedet, mer stabil mot bevegelser fra både tømmervegg og trefiberplate.
Når du bruker papirremse i gips skøyter du først ut platesparkelen (med en liten grøft), deretter trykker du remsen på plass med samme sparkel (uten platesparkel på), når remsen er på plass, på med mer platesparkel.
Øvelse gjør mester
https://www.tapethandeln.se/sv/arti...MI-sb6_d293gIVAaWaCh0DQQofEAYYASABEgJr9_D_BwE
Eneste sparkel som er ok til dette arbeidet.
Gjør som det står her så slipper du å stole på diverse forståsegpåere.R rudeez skrev:Har lett meg gal på emnet, og det bør sies at jeg egentlig aldri har gipset før, kjøpte hus i vinter.
Å få skjøter uten fordypningene er umulig i enkelte tilfeller.
Noen filmer på tuben sier papirremsa til tross for dette og helsparkle, en snekkerkompis sier nei nei uten bruk latexfug og sparkle, hva er egentlig "riktig" for å unngå sprekker på disse skjøtene?
Har satt opp renoveringsgips 6mm på tretex med flere lag tapet for å få en bra og ny overflate å kunne male, huset er et tømmerhus fra 1914 så de beveger seg jo en del.
Blir gal snart og litt redegjørelse hadde vært fint før kveldens sparkeløkt!![]()
http://www.ybg.nu/
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 439 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.439 innlegg
Etter å ha prøvd å lime på papirremsen og senere sparkle over dette, anbefaler jeg ikke denne metodenMathiasS skrev:
(lim setter seg noen ganger for bredt i skjøten for eksempel)
Papirremse er mer føyelig når luftfuktigheten endres i huset, så bruk ikke glassfiberremse.
Har testet Beckers sandspartel (fin) da løsner gjerne remsen i kantene.
Alcros er det som funker for denne jobben, den har en kremaktig konsistens.
Leste rådet de ga angående sparkel (fra 2012) spør i butikken, tillat meg å småle
Har også brukt av uvitenhet og gjerrighet vanlig veggsparkel til papirremse, men det vil seg ikke.
Så en ordentlig sparkelmasse er det som gjelder, f.eks. Alcro eller Dalapro.
Angående 13 mm gips på tretex så hadde det vært selvsagt, men jeg ville slippe å rive foring og lister så 6 mm remse ble det og det har hittil fungert.
Så en ordentlig sparkelmasse er det som gjelder, f.eks. Alcro eller Dalapro.
Angående 13 mm gips på tretex så hadde det vært selvsagt, men jeg ville slippe å rive foring og lister så 6 mm remse ble det og det har hittil fungert.
Alle skjøtene her i huset har limt papirrems. Det er jo umulig å mislykkes med. Får du problemer med litt lim ved siden av remsen har du nok brukt feil lim, jeg har garantert lim ved siden av på hver eneste skjøt. Som sagt, gjør som ybg sier så blir det bra.Tomture61 skrev:
Etter å ha prøvd å lime på papirremsen og senere sparkle over dette, anbefaler jeg ikke denne metoden
(limet setter seg noen ganger for bredt i skjøten f.eks.)
Papirremsen er mer fleksibel når luftfuktigheten endres i huset, så bruk ikke glassfiberremsen.
Har testet Beckers sandspackel (fin) da løsner remsen gjerne i kantene.
Alcros er det som funker for denne jobben, den har en kremet konsistens.
Leste rådet de ga angående sparkel (fra 2012) spør i butikken, tillat meg å smålespør noen som kanskje ikke engang har holdt i en pensel ......
Haha, ja!Corpes skrev:
Sykt irriterende på forumet at når man har kommet til bunnen på en tråd så fortsetter den vise innlegg fra neste emne i forumet. Vanskelig å finne knapper for neste side på det innlegget man egentlig leste, og høy risiko for at man svarer på feil emne !
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 innlegg
Den "finessen" slår man av i innstillinger i profilen sin.
Klikk her for å svare