Jeg har et Gullringshus fra 1970. Tenkte å pusse opp stuen og vil sette glatt gipstak. Eksisterende tak er avlange fasader "masonittplater". Løfter man på masonittflaten, virker det som hver plate har en ramme og en plate ovenfor, det virker som tykke plate-moduler.
Over disse platemodulene virker det bare å være en tynn papp/plastmatte og deretter isolasjon.
Hvordan er disse platemodulene satt sammen? Er de limt og hele greia sitter bare i takstolene? Ingen lekter? Hvordan holder så store deler sammen? Hvis de sitter i takstolene, hvordan er de festet til takstolene?
På kjøkkenet er det gipstak som forrige eier skrudde direkte i rammene til disse platemodulene, holder det virkelig?
Må jeg lekte opp for at gipsen sikkert skal sitte?