Jeg holder på å renovere et rom i et hus bygget i 1969.
På to av veggene sitter det en gammel type sponplate under tapetet og bak det ser det ut til å være en panel. Se bilder nedenfor.
Er det noen risiko ved å sette gipsplater utenpå eksisterende tapet og sponplate for å slippe å rive? Platene smuldrer mer eller mindre bare opp.
Er det verdt å bytte ut isolasjonen mot yttervegg hvis det ikke har blitt gjort siden 1969 eller vil det ikke gjøre noen forskjell?
Eksisterende plater går ikke helt ned. Se bilde. Skal man la det være en liten glipe for lettere å komme til elektriske installasjoner?
En av veggene som er yttervegg består av lecablokker. Se bildet med vinduskant på. Skal man tette sprekker mot betongtaket for ekstra isolering eller vil man eventuelt ha litt luftspalte? Det virker ikke som det trekker fra sprekkene for øyeblikket.
Vi planlegger å sette opp noen faste bokhyller på veggen i rommet så da kanskje man skal rive dem uansett.
Har dere noen tips på hvordan man best får dem ned? Virker bare å smuldre opp når jeg prøver å løsne dem med brekkjernet.
Har dere noen tanker angående de andre spørsmålene?
Skal man la det være en åpning nederst (og øverst) som tidligere eier har gjort?
Og hva tenker dere om å bytte isolasjon samt tette rundt lecablockene?
Takk på forhånd!
Vi planlegger å sette opp litt veggfaste bokhyller i rommet så da bør man kanskje rive dem likevel. Har dere noen tips på hvordan man best får dem ned? Ser ut til å bare smuldre opp når jeg prøver å løsne med brekkjernet.
Jeg rev akkurat masse gammel masonite, som for så vidt er mye mer holdbar, men også der gikk den jo i stykker med brekkjern så jeg valgte å dra ut spiker og kramper ved hjelp av hammer og en skrutrekker som jeg hamret inn i klammene. Nettopp for å få det ned i så store stykker som mulig. Antar at det er vanskeligere for deg, du ser kanskje ikke engang hvor den er festet?
Nå har jeg revet trerexen. Panelet under er tørt, men jeg er litt usikker på om dette er mugg eller ikke. Kanskje vanskelig å se på bildet.
Kan man bare legge på ny gips på det, eller er det best å bytte ut panelet også?
Nå har jeg revet trerexen. Panelet under er tørt, men jeg er litt usikker på om dette er mugg eller ikke. Kanskje vanskelig å se på bildet.
Kan man legge ny gips på det bare eller er det best å bytte ut panelet også?
Som du skriver, vanskelig å se på bildet, er det utbredt over store områder? Er panelet stivt, plant og bra å skru i, ville det jo vært veldig fint å ha det under gipsen, i stedet for å bytte ut mot OSB eller lignende for å få en holdbar vegg.
Den er fin og plan så ellers ser den bra ut.
Om det skulle være mugg bør vel panelet være fuktig og det burde synes på hver planke. Veldig sporadisk og den ser som sagt veldig tørr ut.
Tenker at man kanskje gipsplater rett på uansett.
Skal man så sette veggfaste hyller antar jeg at man får jobbe med litt lengre skruer og gå inn i panelet bak.
Så skal jeg også bygge nytt innertak her. Nå er det hardbetong mellometasjene og ovenfor ligger det et toalett.
Jeg skulle gjerne lydisolert taket litt så man slipper å høre hver detalj som skjer på doen.
Har dere noen tips til hvordan man kan gjøre det på en god måte?
Planen er et gipset undertak med spotter i. Litt usikker ennå på hvordan jeg fester lektene best i hardbetongen. Kanskje bare å bite i det og begynne å borre?
Borr og deretter nylonplugg og passende skrue ville jeg bruke. Når det gjelder lydisolering, er nok dobbeltgips en bra ting, men det ødelegges jo litt av hull for downlights....men antagelig bedre enn nå.