6.140 lest ·
20 svar
6k lest
20 svar
gipse og sparkle, skal det være så vanskelig?
hei!
holder på og gipser og sparkler.
det går jo bra der fasete kanter møter hverandre, her legger jeg på et tynt lag sparkel, glassfiberremse og deretter et dekkende lag sparkel direkte. det går jo ganske bra.
men der man får en skåret kant mot en fasade, eller 2 skårne kanter mot hverandre, hvordan gjør man her?
jeg har forsøkt å skjære, slipe, knåpe, file, raspe bort pappen ca 5 cm bredt for å få fasningen likadan som fra fabrikken, for at remsen og sparkel skal få plass uten at det bygger ut på veggen.
det må jo finnes noe knep for dette? tar jo slik tid, og best går det med morakniven av de metodene jeg har prøvd...
MVH
holder på og gipser og sparkler.
det går jo bra der fasete kanter møter hverandre, her legger jeg på et tynt lag sparkel, glassfiberremse og deretter et dekkende lag sparkel direkte. det går jo ganske bra.
men der man får en skåret kant mot en fasade, eller 2 skårne kanter mot hverandre, hvordan gjør man her?
jeg har forsøkt å skjære, slipe, knåpe, file, raspe bort pappen ca 5 cm bredt for å få fasningen likadan som fra fabrikken, for at remsen og sparkel skal få plass uten at det bygger ut på veggen.
det må jo finnes noe knep for dette? tar jo slik tid, og best går det med morakniven av de metodene jeg har prøvd...
MVH
Ingen aning om det er måte eller ikke, men jeg pleier å gjøre følgende:
-fase kantene med en skarp kniv
-fylle fasingen med sparkel
-lime papirmaskering med tapetlim over sparklet når det har tørket
-sparkle ca. 30 cm ut fra maskeringen slik at det blir en veldig flat bul.
Maskeringen er jo ikke mer enn ca. 1mm tykk, så hvis man sparkler bredt, synes det knapt.
-fase kantene med en skarp kniv
-fylle fasingen med sparkel
-lime papirmaskering med tapetlim over sparklet når det har tørket
-sparkle ca. 30 cm ut fra maskeringen slik at det blir en veldig flat bul.
Maskeringen er jo ikke mer enn ca. 1mm tykk, så hvis man sparkler bredt, synes det knapt.
ok, du gjør altså bare som en V-fuge mellom platene...
det kanskje fungerer bedre med papirremse, glassfiberremsen føles det som man vil ha midt i sparkelen så den ikke risikerer å komme frem...
man kanskje må bytte metode til papirremse...
det kanskje fungerer bedre med papirremse, glassfiberremsen føles det som man vil ha midt i sparkelen så den ikke risikerer å komme frem...
man kanskje må bytte metode til papirremse...
Jeg pleier å fylle med gipssparkel, det synker ikke sammen som vanlig sparkel. Det er viktig at du bruker vannfast lim til pappremsen! Jeg pleier å bruke våtromsgrunn som lim... Det er så tynt at det ikke gjør noe om det "søler" ut litt på sidene av pappremsen. Bare sørg for å lime remsen ordentlig og la det tørke ellers blir det lett bobler når den våte sparkelen kommer på.
Så er spørsmålet hvorfor du får en skåret kant mot en annen?
Om vi utgår fra at man har OSB under, så start med en halv plate i hjørnet, skåret kant inn mot hjørnet, så fortsetter du bare til neste hjørne. Ikke hold på og krangle med biter ved dører og vinduer, bare kjør på og sag ut.
Pappremse så alle dager i uken, limt med vev/våtrumslim.
Om vi utgår fra at man har OSB under, så start med en halv plate i hjørnet, skåret kant inn mot hjørnet, så fortsetter du bare til neste hjørne. Ikke hold på og krangle med biter ved dører og vinduer, bare kjør på og sag ut.
Pappremse så alle dager i uken, limt med vev/våtrumslim.
ja du ser, det hadde jeg jo ikke tenkt på, kanskje skal gjøre så istedenfor... gips er jo så pass billig..Stefan N skrev:Sen er spørsmålet hvorfor du får en skåret kant mot en annen?
Om vi går ut ifra at man har OSB under så start med en halv plate i hjørnet, skåret kant innover i hjørnet, så fortsetter du bare til neste hjørne. Ikke hold på og krangle med biter ved dører og vinduer, bare kjør på og sag ut.
Pappstrimmel så alle dager i uka, limt med vev/våtrumslim.
men jeg har ikke fått noen skåret kant fra gulv til tak uten kun ved vinduer og over dører, det blir så om man skal forsøke å få ut maksimalt ut av hver plate, men gips er jo så pass billig at det kanskje ikke er verdt det... jeg skal teste å bare kjøre på i neste rom, da får man jo måle hvor mange plater som går og skjære til første plate så det passer noenlunde på slutten
MVH
j
Bare man ikke begynner med en hel skive, mange snekkere som ikke skal sparkle i hjørnet gjør det av ren uvitenhet. Har man skåret kant så tar man bare litt mykfug så er det klart.
det har jeg i hvert fall snappet opp, jeg kjører skårne kanter i hjørnene i hvert fall 
pokker hva mange feil man gjør 
pappremse SKAL brukes... jeg har kjøpt massevis av glassfiberremser og trives ganske bra med dem... er det bare å rive veggene og begynne om med pappremse?
pappremse SKAL brukes... jeg har kjøpt massevis av glassfiberremser og trives ganske bra med dem... er det bare å rive veggene og begynne om med pappremse?
Ja det er litt morsomt at dette med papp og glassfiber alltid skal fremstilles og diskuteres som en "aftonbladet eller expressen"-diskusjon når det faktisk er slik at bransjereglene er ganske tydelige på at pappremse er det som gjelder i alle utsatte applikasjoner (og dermed det mest holdbare). Har man nå altså gått så langt at man sier at pappremse alltid skal brukes?
Da slipper vi i hvert fall den diskusjonen noe mer på forumet...
Da slipper vi i hvert fall den diskusjonen noe mer på forumet...
Luuugn.....glassfiberremser funker kjempebra i 9 av 10 tilfeller.... jeg har glassfiberremser i hele huset og det finnes ikke en sprekk noe sted...thestrut skrev:
Holder på med en tilbygging akkurat nå, og der har jeg et par steder hvor jeg har kuttet kant på samme måte som deg, der kutter jeg til remsene så de ligger kant i kant med den kuttede kanten, så sparkler jeg det helt slett...
Så har jeg en spesiell løsning på et par steder hvor jeg vet at huset kan bevege seg....der har jeg blandet 12mm glassfiber i sparkelen, slik man bruker som armering i flytsparkel... det kommer nok ikke til å sprekke
Papirremser er hakket sterkere enn glassfiberremser...og er du yrkesaktiv så vil du naturligvis minimere alle muligheter til reklamasjon...men som hjemmebygger føles det bare som sløsing med dyrebar tid å bruke belte og seler.
Holder på med en tilbygging akkurat nå, og der har jeg et par steder hvor jeg har skåret kant på samme måte som deg, der skjærer jeg til remsene slik at den ligger kant i kant med den skårne kanten, så sparkler jeg det helt plant...
hvordan mener du her? altså går remsen inn over den fabrikkfasede kanten betydelig mer og stikker ut mot skårne kanten.
man får altså ingen overlapping av begge plater som jeg trodde var selve poenget med remser...
jeg har brukt glassfiber på soverommet i overetasjen og det er sprekkfritt enn så lenge til tross for at jeg løftet hele huset i sommer, dog sprakk hjørnene som bare det men her hadde jeg nok ingen remse så vidt jeg husker, men til hjørnene nede har jeg vinkelprofiler i metall mellom osb og gips så det holder nok bra
hvordan mener du her? altså går remsen inn over den fabrikkfasede kanten betydelig mer og stikker ut mot skårne kanten.
man får altså ingen overlapping av begge plater som jeg trodde var selve poenget med remser...
jeg har brukt glassfiber på soverommet i overetasjen og det er sprekkfritt enn så lenge til tross for at jeg løftet hele huset i sommer, dog sprakk hjørnene som bare det men her hadde jeg nok ingen remse så vidt jeg husker, men til hjørnene nede har jeg vinkelprofiler i metall mellom osb og gips så det holder nok bra

Se bildet... den skårne kanten er jo faset i ca 45 grader...så remsen dekker platens kant. man skal ikke ha brede sparkelbølger på veggen synes jeg...thestrut skrev:
angående å lime papirremser...altså, remsene er til for å armere sparkelmassen, ikke platene...det er en grunn til at remsen skal ligge mellom to sjikt sparkel.