Hvorfor skal man ha utegips i stedet for vindsperre? Prisen har jo en stor forskjell så vil vite hva fordeler det er med utegips. Jobben blir jo også vanskeligere med utegips. Ytterpanelet kommer settes direkte så funksjonen at man kan la gipsen være i 6 måneder gir meg ingen nytte.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 innlegg
I enkelte veggkonstruksjoner er utegipsen en viktig del av konstruksjonen, den stiver opp veggen. Når veggen er helt ferdig, får den ofte sin stivhet fra plater på innsiden, men utegipsen kan være nødvendig for at den ikke skal kollapse under byggetiden.
Beste svar
Når jeg bygde valgte jeg utegips fremfor vindsperreduk. Årsaken var hovedsakelig å få en stiv og vinkelrett konstruksjon fra starten av, da jeg bygde hele seksjoner liggende for deretter å reise dem. Fordelen med utegips er at det lydisolerer samt brannisolerer. Ulempen er at det er ganske slitsomt, mer komplisert og noe dyrere enn vindsperre. I tillegg er utegips mer følsomt for nedbør enn vindsperre.
Mitt råd: hvis du har behov for å få stive vegger med en gang = utegips. Ellers vindsperre. Jeg kan konstatere at håndteringen av utegipsplatene var det absolutt mest slitsomme momentet i hele byggingen. Et slit å bære en plate med dim 1200 x 2700...
Mitt råd: hvis du har behov for å få stive vegger med en gang = utegips. Ellers vindsperre. Jeg kan konstatere at håndteringen av utegipsplatene var det absolutt mest slitsomme momentet i hele byggingen. Et slit å bære en plate med dim 1200 x 2700...
Ved preproduserte veggelement stiver platene opp veggen enormt mye. Utegipsen er imidlertid mye mer følsom for nedbør og fukt enn man opprinnelig trodde. Derfor begynner flere konstruktører å foreskrive glasrock "våtrumsgips". Mange av de store byggefirmaene bruker sjeldnere GNU og har nesten helt gått over til glasrock.
Klikk her for å svare