Jeg lurer på hva slags erfaring dere har med gipsplater innendørs om det er et sugende materiale eller ikke? Jeg har hørt begge deler. Alle våre vegger består av gipsplater og tanken er at vi skal male en hel del vegger og tapetsere noen. Tenkte at vi skulle grunne først og så male med 2 strøk farge, men er ikke gipsen så sugende så holder det jo med 2 fargestrøk, hvis dere forstår hva jeg mener.

Det jeg lurer på altså: hvordan har dere opplevd gipsplater, suger det til seg mye maling eller ikke???
 
Jeg vet ikke om dette er relevant, men i anvisningene for Alfix primer og tettesjikt så anses gipsvegger å være et sugende materiale, akkurat som for eksempel lettbetong.

Når det gjelder maling, har jeg aldri hørt noe annet enn at man skal grunne først. Men jeg er jo ingen maler heller.... ::)
 
  • Liker
ejarebäck
  • Laddar…
Ingen flere som har noen erfaringer rundt dette? ???
 
Når man skal tapetsere direkte på gips, anbefales det å først rulle lim på gipsen og deretter tapetsere som vanlig (med lim på tapetet), mao 2 lag lim.

Når det gjelder maling, malte jeg om en gipsvegg i sommer og da malte jeg med 2 lag farge med godt resultat. Men det avhenger jo av malingen... (jeg kjøpte maling for en tredje omgang, men det trengtes ikke for meg)
 
Hvilken type maling skal man bruke ved maling av gips?
 
Vanlig veggmaling Glans 7 eller takmaling om man nå maler tak... Viktig å remse og sparkle ordentlig for slepelys på gipsvegger er et problem
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.