Hei!
Har flyttet inn i et ganske nytt hus og hele huset har gips+spon i veggene. Er nå i full fart med å sette opp gardinstenger, TV, hattehyller, vegghyller osv.

Hva har dere av tips for beste innfesting? Dobbel-molly for tunge ting og sponplateskruer på kanskje 55 mm for litt lettere?

Finnes det en måte å vite hvor tykke sponplatene er? Huset ble bygget i 2015 av profesjonelle snekkere.

Sist redigert:
Formentlig 11 mm OSB-plate bak gipsen. For normaltunge saker, inkl. TV, holder det med treskrue.

Kane skrev:
Formentlig 11 mm OSB-plate bak gipsen. For normaltunge ting, inkl. TV, holder det med treskrue.
Husprodusenten sa bare sponplate. Kanskje det kan være verdt å bore et hull på et ubetydelig sted og sjekke, og deretter sparkle igjen, om du tror det.

Men er det uvanlig med sponplate bak gips?

Sist redigert:
Er det noen større forskjell rent teknisk? Jeg har sponplate bak gipsen i det rommet som er renovert i moderne tid. Trolig midten-slutten av 90-tallet og da var det vel ikke så vanlig med OSB?

Rent teknisk så er vel OSB mange ganger bedre å feste ting i enn sponplate. Jeg hadde aldri engang tenkt tanken på at husselgeren kanskje ikke hadde 100 prosent oversikt over om det var spon eller OSB eller om han vet forskjellen. Jeg kommer nok til å lage et 10mm hull eller så og titte. Er det OSB er det jo bare å tute og kjøre.

Boret og sjekket trolig 12mm spon bak - da burde expanders være veien å gå for tunge ting? Skjønner ikke helt hvorfor de ikke satte OSB bak. Er det dyrere?

Er det virkelig tunge ting du skal henge opp?

Kane skrev:
Er det virkelig tunge ting du skal henge opp?
Ettersom det er i hele huset kan det jo være greit å vite. TV-en vil jeg nok kunne treffe minst en stender med, så den er jo grei. En ganske tung hattehylle i gangen som kanskje er det jeg er mest bekymret for. Samt en bokhylle med bøker.

En slik vegg holder mer enn man tror. Stor del av lasten tas opp av friksjonen mellom vegg og det opphengte.

S
Zidane skrev:
Rent teknisk så er vel OSB mange ganger bedre å feste ting i enn sponplate. Jeg hadde aldri engang tenkt tanken på at husselgeren kanskje ikke hadde 100 prosent kontroll på om det var spon eller OSB eller om han vet forskjellen. Jeg kommer nok til å ta opp et 10mm hull eller så og titte. Er det OSB er det jo bare å tute og kjøre.
sponplate og osb er ikke bra når det gjelder innfesting. det beste er plywood

"er ikke bra" er en litt for grov generalisering. Har hengt opp en 70-tommers-TV i enkel OSB-plata på vegg med 6 stk ganske tynne skruer. Sitter som fjell for fem år siden og i dag.

S
Zidane skrev:
"er ikke bra" er en litt for grov generalisering. Har hengt opp en 70-tommer-TV i enkel OSB-plate på vegg med 6 stk ganske tynne skruer. Sitter som fjell for fem år siden og i dag.
akkurat bra til statisk last. men en med mekanisk påvirkning er den direkte dårligere.
finnes grunn til hvorfor snekkere vil bytte til plywood

Har sponplater i hele huset fra 80-tallet, uten gips. Aldri vært noen problemer med å henge opp noe. Den velbelastede hattehyllen sitter fortsatt etter 35 år. Noen drastisk forskjell mellom osb og spon er det neppe. Egentlig burde osb være dårligere siden den er "flisigere".

• Liker
Joak
  • Laddar…
SBH skrev:
akkurat bra til statisk last. men en med mekanisk påvirkning er den direkte dårligere.
det er en grunn til hvorfor snekkere vil bytte til plywood
For mekanisk påvirkning og tung last tror jeg de fleste velger forsterkninger i veggen over plywood men hvis man har råd så er det jo bare å gå for plywood.

S
Zidane skrev:
For mekanisk påvirkning og tung last tror jeg de fleste velger forsterkninger i veggen over plywood men hvis man har råd er det jo bare å kjøre på med plywood.
så klart skal gjøre som man selv vil. jeg setter heller plywood enn OSB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.