Hei,

Er midt i kjeller renoveringsprosjekt som utføres av et lokalfirma. Alt skal gjøres på "rett" måte, dvs drenering og isolering på utsiden, pigge bort glob og isolere, mm.

Nå har de gjort noe litt uvanlig, men jeg kan kanskje ta feil. Det finnes en innvendig vegg av murstein som går gjennom hele kjelleren - den er bærende og har direkte kontakt med bakken. Firmaet har i dag satt opp våtromsgips på denne veggen i det som skal bli et baderom - obs langt fra dusj/badekar men nær håndvask. Jeg hadde tenkt at hele veggen skulle bare pusses og males, men er deres løsning helt feil? Det virker som de har gjort et lag med betong eller puss bak. Legger ved noen bilder. Takk for hjelpen før jeg snakker med dem i morgen!

• Gipsvegg med synlig ledning i kjeller, notater skrevet på veggen. Teglstein blottlagt på siden. Pågående renoveringsarbeid i bakgrunnen.
  • Murvegg av eksponerte røde murstein delvis dekket med gips, i en kjeller under renovasjon. Bakgrunnen viser trebjelker og elektriske kabler.
  • Murvegger avdekket med et lag puss, til venstre, og gipsplater festet på den bærende veggen til høyre, med synlige rør.
  • Bilde av en renoveringsprosess i en kjeller, viser en teglsteinsvegg med nye gipsplater installert over et lag med betong eller puss.
  • Veggen i kjelleren med gipsplater, metallramme, og elektriske ledninger forberedes for baderom, lys og verktøy i byggeprosjekt.
  • Gipsskivekant med delvis synlig tekst, montert på en teglvegg i en kjeller under renovering. Rør og byggmaterialer er synlige i bakgrunnen.
Hva blir det for tetningssystem? Og hvilket overflatemateriale?

• Liker
lochlomond
  • Laddar…
Platen er satt med gipsmørtel. Kan ikke se noen god grunn til å ha gips bortsett fra hvis man ikke kan pusse.

• Liker
gaia og 2 andre
  • Laddar…
Takk for svar - verdsatt.

Det blir ingen tetningssjikt der, bare malt med våtromsmaling som er nok riktig i en kjeller tror jeg - tetningssjiktet bare på gulv og i dusj.

Har snakket med firmaet i dag og de sier at det er ingen feil med den metoden, men de legger tetningssjiktet i nærheten av vasken for å sikre. Jeg er likevel ikke helt fornøyd siden det skulle ha vært bare pusset. Den eneste grunnen til gipsplate er at det finnes en "klakk" lengst nede på veggen så det skulle ta ganske mye puss for å jevne ut det.

Jeg tror at det er ingen/veldig liten risiko for mugg - har jeg rett med det? Jeg er mest irritert fordi jeg veit at det blir ingen risiko for fuktighetskader/mugg, men en pusset vegg og jeg hadde fortalt at jeg vil ha pusset, men jeg orker ikke klage hvis det ikke er noen risiko i virkeligheten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.