14.127 lest ·
20 svar
14k lest
20 svar
Gips på horisontale lekter, hvordan?
Hei igjen!
Har et nytt problem.
Gips 900x2400 på horisontale lekter.
Jeg antar at platene settes stående, dvs 900 er mot tak/gulv. Trengs det "kortlinger" ved platesskjøter?
Bak horisontale lekter finnes det stående lekter 145x45 med cc600.
Vegg 1. Horisontale lekter 45x45 med cc600. Enkelt gips.
Vegg 2. Horisontale lekter 45x45 med cc450. Dobbelt gips. Våtrumsvegg.
Har et nytt problem.
Gips 900x2400 på horisontale lekter.
Jeg antar at platene settes stående, dvs 900 er mot tak/gulv. Trengs det "kortlinger" ved platesskjøter?
Bak horisontale lekter finnes det stående lekter 145x45 med cc600.
Vegg 1. Horisontale lekter 45x45 med cc600. Enkelt gips.
Vegg 2. Horisontale lekter 45x45 med cc450. Dobbelt gips. Våtrumsvegg.
Hm, ingen svar. :-/
Etter litt leting har jeg en annen løsning.
Man kan virkelig låse seg i tankene. Mine indre sekundærreglar har jeg tankemessig (og nesten alle skisser som finnes på nettet osv.) plassert horisontalt, altså bundet sammen primærreglene (de bærende).
På parocs tips så jeg jo at man plasserer sekundærreglene direkte mot primærreglene (ser ut som en veldig tykk regel, i mitt tilfelle 45+145x45, altså 190x45) og klemmer plasten mellom. Dette løser mange problem for meg.
Noen synspunkter?
Etter litt leting har jeg en annen løsning.
Man kan virkelig låse seg i tankene. Mine indre sekundærreglar har jeg tankemessig (og nesten alle skisser som finnes på nettet osv.) plassert horisontalt, altså bundet sammen primærreglene (de bærende).
På parocs tips så jeg jo at man plasserer sekundærreglene direkte mot primærreglene (ser ut som en veldig tykk regel, i mitt tilfelle 45+145x45, altså 190x45) og klemmer plasten mellom. Dette løser mange problem for meg.
Noen synspunkter?
meningen med å ha 2 ulike reglar er å minimere varmetapene. derfor skal man legge den vertikale og horisontale mot hverandre, da blir det bare en overflate av 45x45 som slipper gjennom kulde.. ellers blir det 45xlengden på regla.
Argh,
tror dere det blir et problem med indre sekundærregel og primærregel mot hverandre? Jeg har også en ytre sekundærregel og den er montert "på tvers", dvs horisontalt. Totalt isolering 45+145+45=235
Om det er et problem må jeg sette de indre horisontalt. Men da er originalspørsmålet tilbake, hvordan sette gipsplatene?
tror dere det blir et problem med indre sekundærregel og primærregel mot hverandre? Jeg har også en ytre sekundærregel og den er montert "på tvers", dvs horisontalt. Totalt isolering 45+145+45=235
Om det er et problem må jeg sette de indre horisontalt. Men da er originalspørsmålet tilbake, hvordan sette gipsplatene?
Sett gipsplatene på den måten som det passer best, du må lekte opp med kortlinger slik at alle skjøtene havner på lekte. Siden målene på platene og cc målet på lektene ikke stemmer overens antar jeg stående gipsplater blir det enkleste.
Men..
med kortlinger blir det et fint rutemønster, da kan jeg jo like gjerne sette innerreglene vertikalt direkte mot primærreglene som jeg skrev ovenfor?
Eller mener du at man skal se til at kortlingene IKKE havner på primærreglene (for kuldebroen ifølge jkpg_peter).
med kortlinger blir det et fint rutemønster, da kan jeg jo like gjerne sette innerreglene vertikalt direkte mot primærreglene som jeg skrev ovenfor?
Eller mener du at man skal se til at kortlingene IKKE havner på primærreglene (for kuldebroen ifølge jkpg_peter).
Fiskarhedenvillan gjør slik: monter 45 * 45 liggende på innsiden av dine primærstendere. Pllast på disse. Deretter monteres 28 * 70 stående med den avstand som passer gipsplatene.
Mvh Tommy.
PS Min høyst personlige mening er at du kan slå på 45 * 45 direkte på primærstendere siden du har et horisontalt isolasjonslag på utsiden.
Mvh Tommy.
PS Min høyst personlige mening er at du kan slå på 45 * 45 direkte på primærstendere siden du har et horisontalt isolasjonslag på utsiden.
Hei igjen. Jeg så nettopp at forslaget mitt ikke fungerer siden du hadde 900 mm bred gips og veggen var regulert cc600. 900 mm gips skal jo ha regulert cc450. Beklager, men da ville jeg nok montert 45 * 45 liggende og deretter 28*70 stående cc450.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
Fra et isoleringssynspunkt skal man unngå å bygge en konstruksjon med gjennomgående tre, jo mindre gjennomgående tre til fordel for isolasjon desto bedre.SittinDuck skrev:
Ja, se svar #3.
900 gips har jeg på mellomvegger. Jeg kan bruke 1200 på yttervegger, no problem..
Det er nok et bra forslag, tomrommet du får med 28*70 regelen er bra å ha for å stoppe alt el i, rør og doser.tommiz skrev:
Jeg vil ikke få mindre boareal.
Årsaken til den indre 45-regelen var nettopp for dette formålet, dvs enklere elinstallasjon, ikke punktere dampsperren så fort man borer mm.
Det alternativet utelukker jeg.
Jeg skal ha fra innsiden:
13 gips
45 regel+isolering
dampsperre
145 regel+isolering
45 regel(horisontal)+isolering
vindpapp
28 spikerregel
22 lockläktpanel.
Årsaken til den indre 45-regelen var nettopp for dette formålet, dvs enklere elinstallasjon, ikke punktere dampsperren så fort man borer mm.
Det alternativet utelukker jeg.
Jeg skal ha fra innsiden:
13 gips
45 regel+isolering
dampsperre
145 regel+isolering
45 regel(horisontal)+isolering
vindpapp
28 spikerregel
22 lockläktpanel.
Så her synes jeg: på vertikale 145 regelen settes byggfolien, deretter horisontale 45 x45 cc600. Der bokser skal sitte, må man bruke en vertikal 45 x45 regel siden boksene spikres fra siden. Når bokser og vp-rør er klare, isoleres rommene med 45 isolasjon.
For å gjøre gipsingen lettere og for oppheng av tunge ting på veggen, kler man veggen med OSB-plater eller endespont 17mm.
Nå spiller det ingen rolle hvilken bredde man har på gipsplatene siden de skrus i trematerialet under.
For å gjøre gipsingen lettere og for oppheng av tunge ting på veggen, kler man veggen med OSB-plater eller endespont 17mm.
Nå spiller det ingen rolle hvilken bredde man har på gipsplatene siden de skrus i trematerialet under.