Hei!

Vi bor i et hus som er fra 50-60 tallet. I kjelleren har vi flere rom som vi tenkte å bygge om til rom og peisestue. Akkurat nå er noen vegger pusset og noen flislagt. På gulvet er det fliser.

Vi har vurdert å sette opp gipsplater direkte på flisene (to håndverkere har sagt at det går). Men etter mye googling har jeg lest at det vil skape fuktproblemer. Stemmer det? Trenger man stålregler for å skape en luftspalte mellom veggen og gipsen? Eller går det å ha gipsen direkte på flisene.

På gulvet har vi tenkt å ha heldekkende teppe da kostnaden for å fikse gulvvarme var veldig høy.

Takk for alle svar! Dere som har renovert kjelleren med samme forutsetninger som vi har. Hvordan har dere gått frem?
 
BirgitS
Om det går med gips eller ikke avhenger av om det er noen risiko for at fukt kommer inn gjennom veggene. Med tanke på at man tidligere har valgt å male eller sette fliser så har man vel vurdert at det skjer en viss fuktinntrengning. Fukt og pappersskiktet på en gipsskive er en kombinasjon som mugg virkelig liker.

Å ha oppholdsrom med malte vegger er vel ingenting rart.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.