Kan jeg sette gipsplater direkte på en betongvegg? (Kjøkkenvegg) Eller bør jeg tenke på noe annet? Funderte mest på fukt og brannrisiko?

Kanskje helt ute og sykler?

Velkommen til Byggahus!

Er du sikker på at det er en betongvegg? Jeg har vanskelig for å forestille meg at det skulle være fukt eller brannproblemer med en betongvegg. Gips brukes jo mye som brannbeskyttende bekledning. Om veggen er en pusset teglvegg, f.eks. en skorstein, må man være litt forsiktig, ellers ser jeg ingen andre problemer enn vanskeligheter med å feste opp gipsen. Det er enklere om man setter opp spikrekker først.

Jeg limte renoveringsgips direkte på betongvegg i trappen. Ble helt bra.

J justusandersson skrev:
Velkommen til Byggahus!

Er du sikker på at det er en betongvegg? Jeg har vanskelig for å tro at det skulle være fukt- eller brannproblemer med en betongvegg. Gips brukes jo mye som brannbeskyttende bekledning. Hvis veggen er en pusset teglvegg, f.eks. en skorstein, må man være litt forsiktig, ellers ser jeg ingen andre problemer enn vanskeligheter med å feste opp gipsen. Det er enklere om man setter opp spikerslag først.
Helt sikker på at det er betong. Har en gasskomfyr inntil den veggen, derav min usikkerhet rundt gipsplate. Men det har kanskje ikke noen betydelig rolle? Bør jeg også legge noen beskyttelsesmatte mellom gips og betong?

Å lime gipsen direkte mot betongen, som TotalControl foreslår, må normalt være den enkleste måten. Derimot synes jeg ikke at bare gips er et passende materiale bak en ovn. I så fall må du kle platen med fliser nærmest ovnen.

Det finnes branngips. Men fliser oppå det er selvfølgelig - ellers går det ikke an å holde rent.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.