Jeg sitter og ser på renoveringsgips og vanlig gips på byggmax sin hjemmeside. De har bare én type renoveringsgips, den er 6mm tykk, så 120x240 - koster rundt hundrelappen per plate. Så finnes det en økonomiplate, 13x120x240 og den koster knapt 70 kroner? Hvordan kan den være BILLIGERE enn renoveringsgipset? Større volumer på sistnevnte?
Kan man ta vanlig 13mm vegggips og takmontere den? Finnes det andre gipsplater man kan bruke istedenfor?
Vennlig hilsen
Hilife!
Kan man ta vanlig 13mm vegggips og takmontere den? Finnes det andre gipsplater man kan bruke istedenfor?
Vennlig hilsen
Hilife!
man skal bruke den vanlige i tak ikke renoveringsgipsen, vanlig gips finnes oftest fra 2,2 m til 3 m hos byggevarehandelen. Finnes også en ny modell som har forsenkede kanter rundt om hele platen for å gjøre det lettere når man skal sparkle platene.
At renoveringsgips er dyrt har sikkert med volumer å gjøre, samt at det ligger knapt mange kroner per plate i gipsprisen, resten er papir, produksjon, lagring, svinn, fortjeneste osv osv.
Så tykkelsen på gipslaget påvirker produksjonsprisen veldig lite.
Til dette kommer at konkurransen og dermed prispresset ligger nok hovedsakelig på 1200x2400x13.
Det går utmerket å sette de vanlige 13mm gipsplatene i taket, jeg har gjort så i garasjen.
Det er et skit å sparkle kortkantene der forsenkning mangler. Jeg brukte dessuten glassfiberremse, så alle skjøter er sprukket nå, jeg bruker kun papirremse i fremtiden.
Jeg aner ikke hva jeg skal sette i taket i huset senere, det føles nesten umulig (for meg) å sparkle gipsen så jeg selv blir fornøyd i et bomiljø. I garasje har jeg mye lavere krav. Men jeg er litt inne på huntonitt eller gipstak i småplater med 45gr fas kant rundt om, eller malt panel eller pappspent tak (eller hva det nå heter) eller ... ja vi får se ...
Vanlige fullstore gips setter du verken på egen hånd eller med en medhjelper i tak uten hjelpemidler. Forbered alt og lei en gipsplateheis et døgn. Den koster 70-100 NOK/døgn. Ellers kan du jo samle sammen 3-4 kompiser så fikser dere det uten heis men med banning i stedet.
Med heis trenger du fortsatt en hjelpende hånd, men bare for å få opp platen på heisen. Jeg tror at 900x2400-plater kan man kanskje klare å få på heisen selv, men med mye banning da.
Så tykkelsen på gipslaget påvirker produksjonsprisen veldig lite.
Til dette kommer at konkurransen og dermed prispresset ligger nok hovedsakelig på 1200x2400x13.
Det går utmerket å sette de vanlige 13mm gipsplatene i taket, jeg har gjort så i garasjen.
Det er et skit å sparkle kortkantene der forsenkning mangler. Jeg brukte dessuten glassfiberremse, så alle skjøter er sprukket nå, jeg bruker kun papirremse i fremtiden.
Jeg aner ikke hva jeg skal sette i taket i huset senere, det føles nesten umulig (for meg) å sparkle gipsen så jeg selv blir fornøyd i et bomiljø. I garasje har jeg mye lavere krav. Men jeg er litt inne på huntonitt eller gipstak i småplater med 45gr fas kant rundt om, eller malt panel eller pappspent tak (eller hva det nå heter) eller ... ja vi får se ...
Vanlige fullstore gips setter du verken på egen hånd eller med en medhjelper i tak uten hjelpemidler. Forbered alt og lei en gipsplateheis et døgn. Den koster 70-100 NOK/døgn. Ellers kan du jo samle sammen 3-4 kompiser så fikser dere det uten heis men med banning i stedet.
Med heis trenger du fortsatt en hjelpende hånd, men bare for å få opp platen på heisen. Jeg tror at 900x2400-plater kan man kanskje klare å få på heisen selv, men med mye banning da.
Noe som kan være verdt å tenke på er at et ferdigbehandlet tak ikke trenger å bli så mye dyrere i slutten enn om man bruker rene gipsplater, men er det nybygg og større volumer + god tid så da er det bare å knegge på 
Tenk på om du velger vanlige standardplater at du faser av kortsidene før du fester opp platene så du får plass til sparkel + remse, ellers finnes det jo tilpasset takgips som allerede er fasede rundt som nevnt allerede.
Skulle nok aldri selv ønske å sette rene gipsplater i tak hvis man tenker på alle moment og slit som trengs før man får et slett hvitt tak.
Nei lenge leve perlesponten
Tenk på om du velger vanlige standardplater at du faser av kortsidene før du fester opp platene så du får plass til sparkel + remse, ellers finnes det jo tilpasset takgips som allerede er fasede rundt som nevnt allerede.
Skulle nok aldri selv ønske å sette rene gipsplater i tak hvis man tenker på alle moment og slit som trengs før man får et slett hvitt tak.
Nei lenge leve perlesponten
Takk for alle svar.
Jeg vil ikke ha et tak med "spor" i som takgipset gir når man kjøper fasade plater. Så har jeg nok ikke lyst til å sparkle og male med slip i taket heller. Tror på panel. Kanskje ikke perlespont, men noe trelignende i hvitt. Dropper det å sette vanlig gips i taket uansett. Virker drittdumt...
Jeg vil ikke ha et tak med "spor" i som takgipset gir når man kjøper fasade plater. Så har jeg nok ikke lyst til å sparkle og male med slip i taket heller. Tror på panel. Kanskje ikke perlespont, men noe trelignende i hvitt. Dropper det å sette vanlig gips i taket uansett. Virker drittdumt...
det er lettere med gips enn panel etter min mening iaf leier inn en maler som sparkler og maler
Er enig i at trepanel tar "litt" tid og kan være litt krevende å sette opp alene, men det finnes jo mange alternativer som kan være verdt å sjekke ut, huntonit finnes i forskjellige størrelser og mønstre, blant annet et mønster som er treliknende med ådring, så har du jo brandens panelskive som finnes i V og perlespor utførelse.
Reis ut og se hva som finnes på en større byggebutikk hvis du bor i nærheten av en, for å si det sånn.
Reis ut og se hva som finnes på en større byggebutikk hvis du bor i nærheten av en, for å si det sånn.
Kjørte med kortplank, dvs 120x60 cm gipsplater med fasade kanter. Det eneste som trengs å sparkle er skruehodene. Blir skikkelig pent og dessuten kan de håndteres alene.
Tenkte å prøve å sette slike på en vegg også for å få en litt annerledes effekt.
Tenkte å prøve å sette slike på en vegg også for å få en litt annerledes effekt.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan setter jeg enklest opp 6mm-gips på lettbetongvegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hjelp!! - Hva er rimelig arbeidskostnad for gipse+plate vegger med skråtak?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Arbetskostnad innerväggar och tak - panel vs gips?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.