Hei,

Vi skal sette opp gips på innerveggene i et rom for deretter å tapetsere. Spørsmålet er hvordan man gjør det best/enklest i hjørnene? Skal man beholde fasingen på gipsplatene og deretter bruke glassfiberduk/sparkel eller kan man rett og slett ta av platene 45 mm og bare legge en latexfug i hjørnet? Den skal vel være litt bevegelig så det ikke sprekker osv? Det føles betydelig enklere enn å holde på med sliping/sparkel i hjørnene? Hva tror proffene?

ha falsen kvar kjør med pappremsa eller glasfiberremsa........

Milkshaken
Det finnes hjørner for gips,,, altså en tynn jernplate med masse hull i, hjørnet blir sterkt, rett og kan sparkles og tapetseres busenkelt med det.

Alternativet er å sette en hjørnelist i tre.. visst litt -70-tall, men det blir rett og fint.

Altså, vi snakker om "innerhjørne" i dette tilfellet. Slike har man vel i hjørner som peker utover i rommet?

Jeg hadde tatt bort fasningen og kjørt med latex.... men hva vet jeg? :-?

Løser seg vel automatisk om man vil skru C-C på reglar?

Om det er fasning eller ei så setter jeg alltid glassfiberremse og sparkler. I hjørnene er det ikke så nøye at det er helt jevnt. Det er betydelig mer tilgivende enn på den store veggflaten.

Milkshaken
Ahhh,,,, Unnskyld, :)

Jeg ville ha beholdt fasingen og sparklet. eller hatt 2 skårne skiver.

Skåret skive i innerhjørne er modellen, så pleier malerne å ville ha det i hvert fall.. Deretter drar de en latex der - om de ikke skal veve..

Kom til å tenke på at i "hantverkarskolan" (dvd-serien for GDSere) så viser de hvordan man bygger opp en vegg med stålregler og der setter man første regel fra veggen på 40 istedenfor 45cm og skjærer av første fasningen på platen. Rett eller galt ja jeg har ingen anelse.... men det virker logisk.... slippe å måtte sparkel opp fasningen i hjørnet....

Jeg så en monteringsinstruksjon fra en av gipspaprodusentene på nettet, der de helt dømte ut å bruke Latex i hjørnene. Det blir ikke sterkt nok. Skal være papirremsa.

Papp remse er det som fungerer best fordi den forhindrer bevegelser i alle retninger, vev remsene er ikke bra da de ikke tar opp bevegelser diagonalt vevretningen. Latexfugemasse er i min verden ikke et alternativ med mindre det kun er maling vi snakker om, men er det tapetsering så fungerer ikke latexfugemasse i det hele tatt da sprekker og bobler tapeten i hjørnet.

Hmm.
Litt avhenger det jo av hva det er som forårsaker hjørnesprekkene..

Er det slik at man har vært slurvete og ikke lagt inn kott ordentlig eller satt LP50 i hjørnene, kan det sikkert hjelpe med en papirrems, men er det bevegelser i treverket eller litt småsetninger i huset, har jeg vanskelig for å se at en papirrems skal holde mot det..

Der er jo latex smidigere siden det har mulighet til å ta opp litt bevegelser - MEN - i helt nybygde hus er det nok vanskelig som bare det å helt unngå dannelse av sprekker.. I alle fall synes jeg man ser de der sprekkene i hvert eneste hus..

Styx skrev:
Er det slik at man har vært slurvete og ikke kottlet skikkelig eller satt LP50 i hjørnene så kan det sikkert hjelpe med en papirremsa
LP50? Er det plåtregel modell vinkel? Er det en normal fremgangsmåte? Jeg spurte nemlig snekkeren om man bør sette det men han mente det holdt med kottlingene jeg satte.

Vi pleier å klemme inn en LP50 hvis det skal settes doble plater - typ OSB + gips. Da kan man sette den mellom OSB og gips og hoppe over kottlingene bak - men det beste er selvfølgelig med kottlinger. :)

Styx skrev:
Vi pleier å klype på en LP50 om det skal settes doble plater - typ OSB + gips.
Da kan man sette den mellom OSB og gips og hoppe over kottlingen bak - men best er selvfølgelig med kottlinger. :)
Ok. Jeg skal ha dobbelt med OSB og gips.
Jeg har ikke satt ytterste regel på ytterhjørnene på huset, og når jeg tenker etter har jeg faktisk ikke kottlet i den forstand. Jeg har skrudd tre vanlige vinkler som kottlinger slik at ytterste reglene ble riktige innvendig. Låst ytterveggene med liggende 45-regler som jeg så i utvendige hjørnene satt på en plåtvinkel (LP50?).

Jeg har overblivende vinkler etter jeg la gulvspån som også rekker til innerhjørnene. Kanskje jeg skulle sette dem på da... og er det best i så fall å sette dem mellom gips og OSB? Det blir ikke et problem at gipsskruen griper feil så det blir glippe mellom plåt og OSB?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.