Mikael_L
Faen!
Jeg har planlagt om, jeg setter tak først så vegg-gips. :S

Finnes det noe fint triks å bruke hvis jeg har en stabel på drøyt 50 gipsplater som alle skal kuttes ca 1 cm? (på kortsiden altså).
 
Mikael_L skrev:
Dritt!
Jeg har planlagt om, jeg setter tak først så vegg-gips. :S

Finnes det noe greit knep å ty til om jeg har en haug på drøyt 50 stk gipsplater som alle skal kortes ca 1 cm? (på kortenden altså).
Jeg har en gipskutter som klarer fra 5mm til 12cm, kanskje kan være noe å anskaffe. Den kutter begge sider samtidig pluss at snittet blir beint.

Fikk min på en gyproc-visning for en haug med herrens år siden så vet ikke hva de koster, men et google-søk gir sikkert svar på det.

Lykke til.
 
Senk sag med et gammelt blad så kapper du 5 skiver på en gang.
 
vojma skrev:
[lenke]

Dog er den ganske dyr og proffene synes ikke den forsvarer prisen.

[lenke]
Har prøvd bladerunner og liker den ikke. Skal ta et bilde av min gamle trofaste i kveld, for fant ingenting nyttig når jeg googlet, finnes nok ikke på markedet lenger.:O
 
Den var heller ikke billig...
 
1 cm er for lite til at det skal bli bra med kniv; det går ikke å bryte av hele lengden. Sirkelsag 4-5 om gangen og bunte sammen med tvinger ville jeg ha gått for. Støvete blir det nok!
 
Mikael_L
Ja, men det kanskje får bli sirkelsagsmetoden da, i verste fall.
En gipskniv for tusenlappen går jo bort. Da kjøper jeg heller en senkesag til og har en stygg og en fin. :)
 
Mikael_L
Jeg vurderer om jeg kunne lage en slags brytegaffel.
To 120 cm lange lekter eller planker pbs om en remse 13-14 mm spon eller kryssfiner.
Lektene stikker ut 1 cm utenfor kryssfineret.

Trykk platen inn i gaffelen (men egentlig motsatt vei, naturligvis), riss hardt pbs med lektene som støtte, bryt av.
 
Jeg ville nok satse på å bryte, sirkelsag vil støve noe enormt og gips tetter igjen støvsugeren med en gang.

Ellers tar det ikke så lang tid med en fuktsvans, det er jo ikke noe krav til finish heller.
 
vojma skrev:
Den var ikke heller billig...

N blir jo en selma for hver plate om man aldri skal bruke den igjen.:rolleyes:

Men som sagt, håndsag og to tvinger virker jo å være det mest effektive, en senkesag til 50 plater gips, støver som sagt ganske mye.:)
 
Skjær med gipskniv på både over- og undersiden og ha noe hardt (for eksempel gipskniven) i hånden og brekk av.
 
Jeg stemt på en gamal fogsvans. Det blir billig og går fort, bare dra og handle alt annet tar jo også tid.
Så det er bare å begynne å sage. du er ferdig på 20 minutter. lykke til
 
Hvorfor planlegge om, sett taket sist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.