Alt er alltid mer komplisert enn man har tenkt seg, sa min bedre halvdel...

Vi har tre plassbygde garderober som skal byttes mot nye Ikea Pax. Når jeg planla, målte jeg fra veggen, og de nye skulle komme noen cm lenger ut. Når jeg begynte å rive, oppdages det snart at de gamle er innebygd i veggen 8 cm. Bakstykket på garderoben ser ut til å være en del av en plate i veggen. Det er jo egentlig bra, for da kan også de nye komme lenger inn. De tre garderobene (3x60 cm brede) er klemt inn mellom stående bjelker. Våre nye er 3x100. Jeg antar at jeg trenger å beholde bjelken. Jeg vet ikke hvordan det ser ut på den andre siden av platen, hvor langt det er igjen til gipsplaten på den andre veggen, om det er opplektet der også osv.

Hvordan gjør jeg nå?

Jeg vurderer å flytte bjelken 20 cm til høyre? Øker altså det frie spennet fra minst 180 til 200. Skyver så inn 2x100 i veggen og lar siste 1x100 ligge utenfor eksisterende gipsplate. Andre alternativet som jeg ser, er å sette ny gips og plassere dem utenfor, i henhold til opprinnelig plan.

• Platsbygd hvit garderobe delvis revet, med synlige bakplater og trepanel i taket. En skapdør står åpen, og skapstrukturen er delvis eksponert.
  • En hvit vegg med to skruehull markert med en rød sirkel, viser hvor gamle garderober har vært festet. Veggens struktur diskuteres for å tilpasse nye Ikea Pax.
  • Gipsskivekant med synlig trestender til høyre, festet med stifter. Skygge på venstre del av gipsskiven.
  • En delvis åpnet vegg hvor en innebygd garderobe har blitt fjernet, viser treverk og gipsplater i et rom, med en dør til venstre.
N nmeden skrev:
Alt er alltid mer komplisert enn man har tenkt, sa min bedre halvdel..

Vi har tre innebygde garderober som skal byttes ut med nye Ikea Pax. Når jeg planla målte jeg fra veggen, og de nye skulle komme noen cm lenger ut.
Når jeg begynte å rive oppdages det snart at de gamle er innebygget i veggen 8 cm. Bakstykket på garderoben ser til og med ut til å være en del av en plate i veggen. Det er jo egentlig bra, for da kan også de nye komme lengre inn.
De tre garderobene (3x60 cm brede) er klemt inn mellom stående bjelker. Våre nye er 3x100.
Jeg antar at jeg må beholde bjelken. Jeg vet ikke hvordan det ser ut på andre siden av platen, hvor langt det er igjen til gipsplaten på den andre veggen, om det er innrammet der også osv.

Hva gjør jeg nå?

Jeg vurderer å flytte bjelken 20 cm til høyre? Øker altså det frie spennet fra minst 180 til 200. Skyver så inn 2x100 i veggen og lar den siste 1x100 ligge utenfor eksisterende gipsplate.
Andre alternativet som jeg ser er å sette ny gips og plassere dem utenfor, i henhold til den opprinnelige planen.
Svarer også her :rofl: Hvis du nå uansett skal ha 3x100 så er det vel penest om de linjerer med hverandre. Dvs. utenfor eksisterende vegg. Hvis du skulle gi deg på å flytte en bjelke 20 cm så vil du også trenge å ordne med gipsplatene på andre siden av veggen. Noe som kan innebære at du må gipspuss over deler/hele veggen også der.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Lag en utsparing for reglene i skapene?

T Tompafix skrev:
Svarar även her :rofl: Om du nå uansett skal ha 3x100 så er det vel penest om de linjerer med hverandre. D.v.s. utenfor eksisterende vegg. Om du skulle gi deg på og flytte en regel 20 cm så kommer du også til å måtte fikse med gipsplatene på den andre siden av veggen. Noe som kan innebære at du må gipse om deler/ hele veggen også der.
Tusen takk for begge svarene!!

Skrev ikke alle detaljer, for at folk skal orke lese. ;)

De innkjøpte garderobene er 3x100. Dog er kun to 58 dype, en er 35. En er grunnere for at det skal bli litt mer luftig foran terrassedøren. Kan man felle inn den i veggen kan man kanskje slippe unna med dypere variant, men kan like så gjerne felle inn de to dypere, og la den grunnere ligge utenfor eksisterende vegg.

Takk for tanken at det kan ødelegge på den andre siden. Det hadde jeg ikke tenkt på.
Ikke sikkert gipsplatene er festet i reglene. Man ser ut til å ha satt en sponplate og festet gipsen i. På bildet i første innlegget ser man doble rader med skruer, der jeg gjetter gipsplatene er festet i. Kanskje bare sponplaten sitter i reglene?

Planskisse viser plassering av soverom, terrassedør og tre garderober; to dype, en grunnere markert med blått. Skruer indikerer festepunkter.

Z z_bumbi skrev:
Gjør et uttak for reglerne i garderobene?
Bra tanke. Takk!
Det gjør nok at man ikke kan bruke kurver/skuffer i den. Men om man holder seg til hyller og klesstang, så kanskje?

N nmeden skrev:
Tusen takk for begge svarene!!

Skrev ikke alle detaljer, for at folk skal orke å lese. ;)

De innkjøpte garderobene er 3x100. Dog er kun to 58 dype, en er 35. En er grunnere for at det skal bli litt luftigere foran terrassedøren. Kan man felle inn den i veggen kan man kanskje komme unna med dypere variant, men kan like gjerne felle inn de to dypere, og la den grunnere ligge utenfor eksisterende vegg.

Takk for tanken at det kan ødelegge på andre siden. Det hadde jeg ikke tenkt på.
Ikke sikkert gipsskjøtene er festet i reglen. Man ser ut til å ha satt en sponplate og festet gipsen i. På bildet i første innlegg ser man doble rader av skruer, der jeg gjetter gipsskjøtene er festet i. Kanskje bare sponplaten sitter i reglen?

[bilde]
Da henger jeg med. Ser nesten ut som baksiden av garderoben sitter igjen. De store stiftene taler for det. Ikke helt usannsynlig at gipsen er satt direkte på baksiden av garderobene. I mitt hus har de til og med droppet gipsskjøt på garderoben, uten selve garderoben er selve fortsettelsen på veggen...
Gjør så at dere river klart alt og legger opp litt nye bilder så kanskje en bedre løsning kan kommes på :rofl:

• Liker
nmeden
  • Laddar…
Settes pris på!
Oppdatering og flere bilder kommer når man rekker mellom fulltidsjobb og VAB. ;)

N nmeden skrev:
Settes pris på!
Oppdatering og flere bilder kommer når man rekker mellom fulltidsjobb og sykt barn. ;)
Kalles ikke det vobb ;)

Eller bobb? Bygge i blanding med vabb og jobb
T Tompafix skrev:
Kalles ikke det vobb ;)
bvobb… om man også bygger i pausene, har aaaaaldrig skjedd i vobbandet

• Liker
Tompafix
  • Laddar…
Forstår ikke hva dere mener... ;)
Som ved en tilfeldighet har jeg nå hatt mer tid til å rive..

Tanken nå fortsatt at 2 stk 100x58 cm garderober skyves inn i veggen, mens en 100x35 garderobe legges utenfor eksisterende gipsvegg

Dybden er 59,5 cm mens garderobene skal være 58 cm. Tenker jeg setter to 15 mm OSB på baksiden, for å bygge ut, samt stabilisere både garderober og til en viss grad stuevegg. To stående? To liggende? Tenker liggende for å klemmes fast sikkert bak på kantene?

Venstre skapsside var baksiden på rengjøringsskapet. Tenker jeg setter en OSB/plywood/limfog (hvilket?) der for å stabilisere opp. Klemme fast bakliggende OSB, samt feste siden på det ene skapet i.

Så kommer det nye skapet lenger ut enn forrige skapstøtter. Så må finne ut hvordan man sager i eksisterende gulv..

En trestruktur under bygging mot en gipsvegg i et rom, med en feiebrett og kost på tregulvet foran. Renoveringsprosjekt med veggpaneler fjernet på et rom, tomt område for innbygging av garderober, med en stokk og krakk plassert foran.

BirgitS
N nmeden skrev:
Så kommer det nye skapet til å komme lenger ut enn de forrige skapfrontene. Så må finne ut hvordan man skal sage i eksisterende gulv..
Det er vel enklere å legge en masonittplate, gulvspon etc. under skapene for å få dem opp til samme høyde som parketten. Eller er det problemer med takhøyden?

• Liker
nmeden og 1 annen
  • Laddar…
Hvor mye har dere til gode til taket? Finnes det gulvhøyde så kan du jo stille det nye skapet på en plate så slipper du å sage i gulvet. (Nummer to på ballen @BirgitS han var før :rofl:
Du kan jo både lime og skru med korte skruer (så de ikke titter ut på andre siden :rofl:) for å få en mer stabil vegg.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
237,7 cm i takhøyde med parkett borte. Garderobene trenger minst 237 mm i takhøyde for å monteres, ifølge Ikea.
Parketten 15 mm høy.
Så litt trangt ja. :)

Sist redigert:
T Tompafix skrev:
... Du kan jo både lime og skru med korte skruer (så de ikke stikker ut på andre siden :rofl:) for å få en mer stabil vegg.
Bra idé å lime, takk. Du tenker OSBn på sponplaten? Spiller stående eller liggende noen rolle. Trenger to uansett.

N nmeden skrev:
Bra idé att limma, tack. Du tänker OSBn på sponplaten? Spiller stående eller liggende noen rolle. Lærer trenges to uansett.
På sponplaten ja. Om du kjører ett lag stående og ett lag liggende med lim mellom platene og sponplaten så kommer det til å bli bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.