Skulle begynne å gjøre i stand innsiden av garasjen, men oppdaget at det var helt råttent innenfor gipsen. Huset er fra 1930 men vet ikke når garasjen ble bygget. Som dere ser på bildene var all gammel panel på utsiden råtten og planken nederst likeså. Nå sitter det noen plater utenpå panelen på utsiden og akkurat der det er råttent er under bakken, men mistenker at hele siden er slik. Hadde tenkt å grave bort der pallekarmene står neste år for å åpne opp nedover da tanken var å sette panel utenpå eternitten, men mistenker at det blir en større jobb. Tanken var at jeg bare hadde tenkt å sparkle opp den gamle gipsen som sitter i garasjen og male så det ser litt freshere ut.
Hvordan bør jeg gå videre nå? Skal jeg kappe opp gipsen nederst langs hele veggen og rive bort alt som er vått? Kan man bytte bare planken nederst og sette ny gips på innsiden? Gjerne tips, hadde som sagt ikke tenkt å legge alt for mye energi på garasjen i år.
Hvordan bør jeg gå videre nå? Skal jeg kappe opp gipsen nederst langs hele veggen og rive bort alt som er vått? Kan man bytte bare planken nederst og sette ny gips på innsiden? Gjerne tips, hadde som sagt ikke tenkt å legge alt for mye energi på garasjen i år.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 590 innlegg
Utenfra så det jo forbausende friskt ut, er det gammelt (tørt) råte eller noe pågående.
Er det pågående bør du jo finne årsaken også før du erstatter treet.
Er det pågående bør du jo finne årsaken også før du erstatter treet.
tørr råte var det ikke, det var vått og smuldret opp, prøvd å få bort det som var verst og da ser det ut sånn her.klaskarlsson skrev:
Ligger en halv meter under bakken i det hjørnet så sikkert vann som samler seg og renner inn?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 590 innlegg
Kanskje er det et klassisk takavrenningsproblem (et nedløpsrør som ikke får vannet bort fra fasaden? )H hedstrom skrev:
Lettest virker det jo iallfall å bytte det innenfra da hvis utsiden virker "ok"
Sjekk også over konstruksjonen så tre ikke ligger direkte mot betong, eller bakken selvsagt
Sist redigert:
Sitter ingen nedløpsrør på garasjen nå, men skal dit med det neste år.klaskarlsson skrev:
Spørsmålet er om man tør kappe bort alt råttent treverk nederst og et stykke opp slik at garasjen ikke synker, deretter skru fast en midlertidig plywoodplate mot veggen og helle i betong?E Eld skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 590 innlegg
Ah, akkurat - tenkte ikke på at det sto "under jorden"E Eld skrev:
Ingen takrenner heller da? Kanskje du midlertidig kan prøve å få bort vann fra hjørnet der det ser ut til å komme inn på et vis?H hedstrom skrev:
Er ikke helt med på hvordan konstruksjonen er - normalt sett så er det jo en betongplate, så noe som skiller plate og trevegg - ikke tre rett på: Og ikke tre under jord
Eller så er det grusgulv, og da noen form for stolper/pilarer (i ikke-organisk materiale) - men igjen, ikke tre mot jord noen steder.
Du må på en eller annen måte i det minste støtte alle stenderne før du kapper dem.H hedstrom skrev:
Men jeg vet ikke hvordan du skulle komme til å kappe stenderne, sette inn en ny svill og helle inn betong (i en form som trenger fire sider og armering) hvis du skrur fast en plywoodskive over alt sammen.
Ja, en form med 4 sider er umulig å få til, baksiden av garasjen er inntil naboens tomt også.E Eld skrev:
Nå er innsiden løst med nye lekter og gips utenpå, men da jeg brøt løs en av de gamle lektene der inne sprakk en eternittplate på utsiden. Hvordan skal jeg løse det? Akkurat nå er det åpent inn så det kan komme inn vann. Noen som har et bra tips? Det skal på ny panel på utsiden, men det drøyer til tidligst neste sommer.
Klikk her for å svare





