Skulle begynne å gjøre i stand innsiden av garasjen, men oppdaget at det var helt råttent innenfor gipsen. Huset er fra 1930 men vet ikke når garasjen ble bygget. Som dere ser på bildene var all gammel panel på utsiden råtten og planken nederst likeså. Nå sitter det noen plater utenpå panelen på utsiden og akkurat der det er råttent er under bakken, men mistenker at hele siden er slik. Hadde tenkt å grave bort der pallekarmene står neste år for å åpne opp nedover da tanken var å sette panel utenpå eternitten, men mistenker at det blir en større jobb. Tanken var at jeg bare hadde tenkt å sparkle opp den gamle gipsen som sitter i garasjen og male så det ser litt freshere ut.

Hvordan bør jeg gå videre nå? Skal jeg kappe opp gipsen nederst langs hele veggen og rive bort alt som er vått? Kan man bytte bare planken nederst og sette ny gips på innsiden? Gjerne tips, hadde som sagt ikke tenkt å legge alt for mye energi på garasjen i år.
 
  • En delvis revet gipsvegg i garasjen avslører råtten trepanel under, med skadet bunnplate og betonggulv synlig.
  • Råtten trepanel ved bunnen av en inngjerding under plater, med synlig fuktskade og avskalling, antyder behov for omfattende reparasjon.
  • Råtten vegg i et garasjeinteriør med eksponerte, skadede treplanker og gipspanel. Synlig fukt og forråtnelse langs nederste del.
  • Garasje yttervegg med avskallet maling og grus på bakken. En kabel ligger på bakken, og det ses en blomsterkasse med planter i bakgrunnen.
Utenfra så det jo forbausende friskt ut, er det gammelt (tørt) råte eller noe pågående.
Er det pågående bør du jo finne årsaken også før du erstatter treet.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Utenfra så det jo overraskende friskt ut, er det gammel (tørr) råte eller noe pågående.
Er det pågående bør du jo finne årsaken også før du erstatter treverket
tørr råte var det ikke, det var vått og smuldret opp, prøvd å få bort det som var verst og da ser det ut sånn her.
Ligger en halv meter under bakken i det hjørnet så sikkert vann som samler seg og renner inn?
 
H hedstrom skrev:
tørr råte var det ikke, det var vått og smuldret opp, prøvd å få bort det som var verst og da ser det ut slik.
Ligger en halv meter under bakken i det hjørnet så sikkert vann som samles og renner inn?
Kanskje er det et klassisk takavrenningsproblem (et nedløpsrør som ikke får vannet bort fra fasaden? )
Lettest virker det jo iallfall å bytte det innenfra da hvis utsiden virker "ok"

Sjekk også over konstruksjonen så tre ikke ligger direkte mot betong, eller bakken selvsagt
 
Sist redigert:
Trekonstruksjon under mark vil jo aldri bli bra. Man må få til en ny syll høyere opp og støpe eller mure den nedre delen av veggen som er under mark.

Mye mer arbeid? Javisst!
 
  • Liker
Dublin og 2 andre
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kanskje er et klassisk takavrenningproblem (et nedløpsrør som ikke får vekk vannet fra fasaden? )
Lettest virker jo i hvert fall å bytte det innenfra da om utsiden virker "ok"

Sjekk også over konstruksjonen så treverk ikke ligger direkte mot betong, eller mark selvfølgelig
Sitter ingen nedløpsrør på garasjen nå, men skal dit med det neste år.
 
E Eld skrev:
Trekonstruksjon under mark blir jo aldri bra. Man må få til en ny syll høyere opp og støpe eller mure nedre delen av veggen som er under mark.

Mye mer arbeid? Javisst!
Spørsmålet er om man tør kappe bort alt råttent treverk nederst og et stykke opp slik at garasjen ikke synker, deretter skru fast en midlertidig plywoodplate mot veggen og helle i betong?
 
E Eld skrev:
Trekonstruksjon under jord vil jo aldri bli bra. Man må få til en ny syll høyere opp og støpe eller mure den nedre delen av veggen som er under jord.

Mye mer arbeid? Absolutt!
Ah, akkurat - tenkte ikke på at det sto "under jorden"
H hedstrom skrev:
Sitter ingen takrenner på garasjen nå, men skal sette på det neste år.

Spørsmålet er om man tør å kappe bort alt råttent tre nederst og et stykke opp slik at garasjen ikke synker, og så skru på en midlertidig playwoodplate mot veggen og helle i betong?
Ingen takrenner heller da? Kanskje du midlertidig kan prøve å få bort vann fra hjørnet der det ser ut til å komme inn på et vis?

Er ikke helt med på hvordan konstruksjonen er - normalt sett så er det jo en betongplate, så noe som skiller plate og trevegg - ikke tre rett på: Og ikke tre under jord

Eller så er det grusgulv, og da noen form for stolper/pilarer (i ikke-organisk materiale) - men igjen, ikke tre mot jord noen steder.
 
H hedstrom skrev:
Spørsmålet er om man tør å kappe bort alt råttent tre nederst og et stykke opp så ikke garasjen synker, for deretter skru fast en midlertidig playwoodskive mot veggen og helle i betong?
Du må på en eller annen måte i det minste støtte alle stenderne før du kapper dem.

Men jeg vet ikke hvordan du skulle komme til å kappe stenderne, sette inn en ny svill og helle inn betong (i en form som trenger fire sider og armering) hvis du skrur fast en plywoodskive over alt sammen.
 
E Eld skrev:
Du må på en eller annen måte uansett støtte alle stendere før du kapper dem.

Men jeg vet ikke hvordan du skulle komme til for å kappe stenderne, sette inn en ny syll og helle inn betong (i en form som trenger fire sider og armering) hvis du skrur på en finerplate over alt sammen.
Ja, en form med 4 sider er umulig å få til, baksiden av garasjen er inntil naboens tomt også.
 
Et alternativ til å støpe opp/mure på er vel å senke bakkenivået på utsiden der det er høyere enn bunnplaten.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
H hedstrom skrev:
Ja en form på 4 sider er umulig å få til, baksiden på garasjen er inntil naboens tomt med.
Da får du mure.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Nå er innsiden løst med nye lekter og gips utenpå, men da jeg brøt løs en av de gamle lektene der inne sprakk en eternittplate på utsiden. Hvordan skal jeg løse det? Akkurat nå er det åpent inn så det kan komme inn vann. Noen som har et bra tips? Det skal på ny panel på utsiden, men det drøyer til tidligst neste sommer.
 
  • Sprukket eternittplate på yttervegg, viser skadet overflate med risiko for vanninntrengning. Tomrom bak platen, omgitt av grus og småstein.
  • Sprukket eternittplate på husvegg ved bakkenivå, med grusdekke og planter ved siden av.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.