Har i skrivende stund et firma hjemme som monterer en ny motordrevet Hörmann-port (2375 mm bred) i garasjen. Dessverre heller betonggulvet 34mm fra portkant til portkant. Gulvet ble støpt på begynnelsen av syttitallet, tror jeg. Porten har blitt montert horisontalt med vater som den skal, så nå trenger jeg tips til hvordan jeg får tett mellom porten og gulvet ved å heve gulvet litt på den ene siden.
Flytsparkel, noen type av sement, avrettingsmasse eller annet? Hva anbefaler dere? (I garasjen står en bil som ikke kjøres om vinteren, om dette skulle påvirke noe. Tenker mest på at det ikke kjøres med pigger mm.)
Øverste bilde viser hvor langt opp skinnen har kommet fra gulvet for at porten skal være horisontalt montert. Nederste bilde viser hvordan den andre sidens skinne er montert.
Du burde kunne støpe opp det der med omtrent hva som helst egentlig, finbetong fungerer antagelig bra. Lag klakken med fall til begge sider så blir den lettere å kjøre over. Det kan være vanskelig å få betongen til å feste på en vanntett og god måte mot platen. En eller annen type primer er antagelig på sin plass.
Enklest og billigst kjøp en kraftig gummimatte ca 5 mm tykk, lukk porten til ca 3 mm åpen der den ligger mot gulvet og skru den fast i portens nederkant med mange skruer og skiver (ca 10 cm mellom skruene) så blir det tett. Kanskje ikke så estetisk, men funksjonelt og praktisk.
Jeg ville nok prøvd å leie en betongslip og fjernet på den høye siden om ikke den den høyt monterte siden gjør så porten ikke går lengre ned.
Takk for svar. Kan fungere, men porten sitter der den sitter nå og 34mm er jo ganske mye å fjerne likevel. Håper kunne legge til litt materiale på den andre siden i stedet.
Takk for svar. Kan fungere, men porten sitter der den sitter nå og 34mm er jo ganske mye å fjerne uansett. Håper kunne tilføre litt materiale på den andre siden i stedet.
Sant, hadde ikke de som installerte porten noen ide/produkt for dette?
Du burde kunne støpe opp det der med hva som helst egentlig finbetong fungerer antagelig bra. Lag klossen med fall til begge sider så blir den lettere å kjøre over. Kan være vanskelig å få betongen til å feste på en vanntett og god måte mot platen. Noen type primer er antagelig på sin plass.
Dette svaret høres ut som en bra permanent løsning. Kan tenke meg å støpe noen meter eller mer innover i garasjen hvis jeg uansett skal støpe. Spørsmålet er om det går an å støpe med finbetong så tynt som det vil bli på det tynneste? Vil jo bli fra 0 mm tynt til 34mm tykt. 30mm tror jeg det sto på den siste sekken med finbetong jeg brukte. Hvis finbetong ikke fungerer, hva bruker jeg da?
Man kan jo bestille porten med en seksjon tilpasset for dette også har jeg for meg, leste om det når jeg skulle bestille min, selv om det føles som å gå over bekken etter vann.
Men montøren har kanskje ikke helt gjort jobben sin hvis dette ikke ble avdekket ved målingen før bestilling?
Enklest og billigst kjøp en kraftig gummi matte ca 5 mm tykk, steng porten til ca 3 mm åpen der den ligger mot gulvet og skru fast den i portens nederdel med mange skruer og skiver (ca 10 cm mellom skruene) så blir det tett. Kanskje ikke så estetisk men funksjonelt og praktisk
Jeg har nesten gjort så for øyeblikket. Har tatt den gamle portens gummilist og kilt den mellom ny gummilist og gulvet. Ikke pent, nesten funksjonelt men gratis.
Går det å bytte gummilisten i nederkant av porten til en som passer mot gulvet eller som er høyere og mykere og dermed former seg etter gulvet?
Gummilisten er vel tilpasset i originalutførelsen da den ser ut til å kunne svelge rundt et par centimeter. Spurte portmontøren om en annen list, men hans forslag var å jevne ut gulvet på en eller annen måte. Dessverre var han ikke noen betonggulvekspert. Han kunne like mye om betonggulv som den jevne mann, som han uttrykte det.